خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / ازدل برود هر آن که از دیده برفت

ازدل برود هر آن که از دیده برفت

فراموشی

۱۴۶- الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم وان فریقا منهم لیکتمون الحق وهم یعلمون.

ترجمه:گروهی که ما برآنها کتاب فرستادیم،می شناسند محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم)وحقانیت اورا بخوبی ،همانگونه که فرزندان خود را ولکن گروهی از آنان ازراه عناد حق راکتمان کننددر صورتی که علم به آن دارند.

ازراه عناد حق را کتمان می کنند

*ما با علم دانسته آیات رابه نفع  خود عوض می کنیم وآن را طوری که دلمان می خواهد وآسان تر است انجام می دهیم.فقط وقتی به فطرت اولیه خود بر می گردیم وبه دستورات قران گوش می دهیم و عمل می کنیم که مضطر واقعی باشیم.مثل بعضی ها  که با آیات قران عناد دارند ومسخره می کنند ولی وقت گرفتاری وبلا ،به آنها که آیات قرآن راقبول دارند وعمل می کنند می گویند:”التماس دعا”!

شب اول قبر ما را کجا می خوابانند؟جسم ما جای گرم ونرم رادوست دارد وخیلی چیزهای دیگر را،ولی بدانیم که هرچه بیشتر به او خوش بگذرد ،سر کشی نفس  بیشتر می شود.

۱۴۷- الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ فَلاَ تَکُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِینَ

ترجمه :حق همان است که ازطرف خدا آمدوهیچ شبهه به دل راه مده

شبهه بالاترین ضربه را به ما می زند

*شبهه جلو راه مستقیم ورسیدن به هدف را می گیرد. علمای اهل اخلاق می توانند به سئوالات و شبه ها پاسخ دهند. .به جلسه  اخلاقی می رویم ،صحبت ها را هم می شنویم ولی گاهی شبهه سراغمان می آید مثلا می گوئیم تا دلیل فلان مستحب رانفهمیم ،عمل نمی کنیم . نبایدکاری به کار کسی داشته باشیم ،مواظب اعمال خود باشیم وبدانیم که شبهه بالاترین ضربه را به ما می زند.

۱۴۸ وَلِکُلٍّ وِجْهَهٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ أَیْنَ مَا تَکُونُواْ یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ 

 ترجمه :هر کسی را راهی است بسوی حق که بدان راه یابد وبه آن قبله روی آورد پس بشتابید به خیرات هر کجا باشید ،همه شمارا خداوند به عرصه محشر خواهد آورد ومحققا خدا بر همه چیز توانااست.

انجام کار خیر با نیت خالص

* چطور می شود انسان باسرعت به قرب خدا برسد؟اگر به معنای قرآن کریم درست و با تدبر دقت کنیم ،می بینیم که خدای تعالی فرموده اند برای هر کس راهی به سوی حق هست یعنی همه می توانند حرکت کنند وبرسند مثلادریک مسابقه همه به خط پایان می رسند ولی یکی زودتر ویکی دیرتر.در این راه مستحب ومکروه را-در حد توان- رعایت کردن راه گشاست ، و همین طوراگر روزها و ساعات ولحظه های خود رابه بطالت ولهو ولعب نگذرانیم ؛برای قرب به خداوند با نیت خالص کارهای خیر انجام دهیم ان شاءالله جواب خواهیم گرفت.اما هیچ دو نفری نداریم که بتواند عینا مثل هم عمل کند؛هر کس بنا به موقعیت اجتماعی وخانوادگی و…این راه را دنبال می کند. شب ها اعمال خودمان را محاسبه کنیم وببینیم در عرض روز چه کرده ایم.

حضرت اما م علی- علیه السلام:

نَفس های خود را با حسابرسی به بند کشید وبا مخالفت کردن با آن زمامش رادر اختیا رگیرید.  [۱]

می گویند آدم بی شانس در دنیا وجود ندارد،شانس _خیر_به ما می رسد ولی به آن اهمیت نمی دهیم ونصیب دیگری می شود. وقتی که همۀ موجوات تسبیح خدای تعالی را به جا می آورند،آیا ما که اشرف مخلوقات هستیم نباید این کاررا بکنیم؟ مشخص نیست  عمرما چه موقع تمام می شود چند لحظه دیگر یا شصت سال دیگر ویا…

صبور ،تابع ،مقاوم در انجام اوامرالهی.

۱۴۹وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِنَّهُ لَلْحَقُّ مِن رَّبِّکَ وَمَا اللّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

ترجمه :واز هر کجا بسوی هردیار بیرون شدی روی به طرف قبله آور چون این دستور قبله بر وجه صواب وبه امر خداست وخدا از کار شما غافل نیست.

خوشا آنان که دائم در نمازند

* به هرجا روکنیم خداست،نوافل را به همه طرف می توانیم بخوانیم.”خوشا آنان که دائم در نمازند.[یا بگوییم]خوشا آنان که دائم رو به قبله اند.

ادب ظاهری را رعایت کنیم( مثلادر حد توان کارها را رو به قبله انجام بدهیم،به جزدر چند مورد )تا کم کم  عادت کنیم به”خوشا آنان که دائم رو به قبله اند.” اگر گناهی انجام بگیرد از قبله بیرون می آییم تا قبل از گناه رو به قبله ایم.مبادا یک خانم چادر ومقنعه ای دروغ بگوید[یاگناهی کند] که باعث شود دیگران جذب شیعه نشوند.

۱۵۰وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ إِلاَّ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِی وَلأُتِمَّ نِعْمَتِی عَلَیْکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ

ترجمه: و ای رسول از هرجا وبه هر دیار بیرون شدی روی به جانب کعبه کن وشما مسلمین هم به هر کجا بودید روی بدان جانب کنید تا مردم به حجت و مجادله برشما زبان نگشایندجزگروه ستمکار معاند که از جدل وگفتگوی آنان هم نیندیشید وازنافرمانی من بترسید وبفرمان من باشید تانعمت و رحمتم رابرای شما بحد کمال رسانم وباشد که به طریق ثواب راه یابید.

صراط مستقیم حجتی است برای مردم

*می گویند مسلمان ها رو به قبله باشند برای ادب حضور در مقابل خداوند،روی همه ما به یک طرف باشد.شیعه یک راه برایش هست ؛”صراط مستقیم”این می شود حجت برای همه وراه مشخصی است.

من از قالوا بلی تشویش دیرم             گناه از برگ وبارون بیش دیرم[۲]

کارهایمان برای حق و طبق اسلام ناب باشد این می شود رو به قبله بودن گاهی ازرسانه ها می شنویم که تازه مسلمان های خارجی چقدر محکم وقوی ازاسلام می گویند واکثراً ما مسلمانها آگاهی از احکام اسلامی نداریم.ما ظاهرا رو به قبله هستیم در باطن کجا هستیم ؟پس نمازمان هم معراج نیست .قرآن کریم می فرمایند :”کور محشور می شویم” باطن دنیا که ماده نیست اگر این را  با عقل  نفهمیم کور محشور می شویم.

به کسانی که دلشان می خواهدبه طرف حق بیایند کمک کنیم نه به کسانی که عناد دارند یا می خواهند با ما جدل کنند.چون با چنین افرادی که رو بروی حق می ایستند اگر بحث وجدل کنیم حال روحی ما به هم می ریزد بعد موقع نماز ؛سر سجاده نمی فهمیم چه می گوییم .بنابرا ین کمک کنیم به کسی که مثل عقربه قطب نما یک کمی لرزش به عقب یا جلو دارد ومی خواهد بیاید سر جایش .

۱۵۱-کَمَا أَرْسَلْنَا فِیکُمْ رَسُولًا مِّنکُمْ یَتْلُو عَلَیْکُمْ آیَاتِنَا وَیُزَکِّیکُمْ وَیُعَلِّمُکُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَیُعَلِّمُکُم مَّا لَمْ تَکُونُواْ تَعْلَمُونَ

ترجمه :چنانکه رسول گرامی خودرا فرستادیم که آیات ما را برای شما تلاوت کند و نفوس شما را از پلیدی جهل منزه گرداند وبه شما تعلیم شریعت وحکمت دهد و از او هر چه را نمی دانید بیاموزید.

تزکیه نفس عامل دریافت حکمت

*در همین دو سه خط یک دنیا مطلب است.حضرت محمّد- صلی الله علیه وآله -مبعوث شدند برای اینکه آیات قرآن رابرای مابخوانند ونفوس ما را از آلودگی ها پاک کنند .

نَفس چیست؟و این که می گویند:”نَفستان  بین دوپهلویتان است” منظور چیست؟

منظور خودمان هستیم وآلودگی هایی که برایمان بعد از هبوط به این عالم پیش آمده است.باید جهل خود را با خواندن وتدبر در آیات قران کریم ازبین ببریم واز این راه به اشتباهاتمان پی ببریم و توبه نصوح کنیم ؛ان شاءالله.

پس یاد می گیریم از شریعت -که شامل نماز و احکام شرعی است -پیروی کنیم ،علما زحمت کشیده اند ،رساله نوشته اند ،رساله را -بنا به مرجع تقلیدمان -حداقل یک بار بخوانیم واحکام مورد نیازمان را یاد بگیریم وانجام دهیم.

کل اعضا وجوارح باید به طور صحیح کار انجام دهند اعم از چشم وگوش وزبان و… بخصوص زبان ؛مواظب زبان خود باشیم که حرفهای حکمت آموز بزنیم.

حضرت محمّد- صلی الله علیه وآله -می فرمایند:

وقتی صبح فرا می رسد همه اعضای تو در مقابل زبان گویند درباره ما از خدا بترس زیرا صلاح کار ما به تو وابسته است اگر به استقامت گراییدی ما نیز به استقامت گرائیم واگر به کجی متمایل شدی ما نیز کج شویم.[۳]

به دنیا نچسبیم تا از نظر روحی ومعرفتی کم کم رشد کنیم وهر چه نمی دانیم سئوال کنیم البته سئوال های درست و راهگشا.بدانیم که تا مطلبی وحکمی را یاد گرفتیم بلا فاصله بایدعمل کنیم چون نمی دانیم  آیا دقیقه بعد زنده ایم یا نه.

در یکی از دعاهای قنوت ازخدا می خواهیم که:”حجتت رابه من بشناسان وگرنه از دین گمراه خواهم شد.” [۴]

پس اگر کسی را به عنوان ولی فقیه معرفی کردند باید تابعش باشیم ودستورات او را از نظر اجتماعی وسیاسی و شرعی و…اجرا کنیم ان شاءالله .

حسین بن ابی العلاءگوید:گفتار خودرا درباره اوصیاءکه اطاعتشان واجب است به حضرت امام صادق _علیه السلام- عرض کردم فرمود:

آری ایشانند همان کسان که خدای تعالی می فرمایند:”اطاعت کنیدخدارا واطاعت کنید پیغمبر و والیان امر از خودتان را.”(سوره ۴آیه ۵۹)و ایشان همان کسانند که خدای عز وجل فرموده است: “ولّیِ شما فقط خداست ورسولش وکسانی که ایمان آورده اند”.(سوره ۵آیه ۶۱).[۵]

قدیمی ها می گفتند:”ازدل برود هر آن که از دیده برفت .”مثلادر نظر بگیریم مادر ویا همسر کسی  که این همه عزیز بوده است ومرده،آیا پس از چند سال که گذشت مانند همان سال اول ،به یاد او هستند؟خیر واین طبیعت انسان است که پس از مدتی آنچه راندیدیم فراموش کنیم یا حداقل ؛کم به یادش می افتیم ؛حال خدای تعالی -که خالق ومولای ما هستند – را اگر یادنکنیم واگربه جلسات معرفتی که تذکری برای یاد خداوند است ؛نرویم چطور به یادشون باشیم؟باید سعی کنیم آنقدر در این جلسات شرکت کنیم تا در سخنان حق والهی که از زبان آن فرد صالح  اهل اخلاق می شنویم غرق شویم . واین همان به جا آوردن شکر است .البته با شکر گفتن تنها ؛چیزی حل نمی شود باید عمل کرد وتابع کامل اوامر الهی همراه با انجام صحیح آنها بود.سجده ما هم نحوه دیگری از شکر است یعنی:”ای خداوند تعالی  ما در مقابل تو هیچ هستیم.

۱۵۲-فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ

۱۵۳ أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ 

ترجمه ۱۵۲:پس مرا یاد کنید تا شما رایاد کنم وشکر نعمت من به جای آرید وکفران نعمت من نکنید.

ترجمه۱۵۳:ای اهل ایمان از صبر ونماز [برای حل مشکلات خودوپاک ماندن ازآلودگی ها ورسیدن به رحمت حق]کمک بخواهیدزیرا خدا با صابران است.

اطاعت کامل ازاحکام الهی یعنی شکر خداوندرابه جا آوردن

*این آیه از نظر تزکیه ای ،ازآیات محکم است.اگر قرآن راختم کنیم بدون اینکه از آن چیزی فهمیده باشیم معلوم می شود دلمان سخت است چون بعضی ازآیات مفهوم بسیار روشنی دارند.انسان مومن باید صبور باشد می گویند صبردر ایمان مانند سر برای بدن است؛

حضرت امام علی بن حسین (علیهما السلام)فرمود:

“شکیبایی”نسبت به “ایمان” چون سر نسبت به پیکر است.وکسی که “صبر”ندارد”ایمان “ندارد.

اگر هر مسئله پیش آمد وصبور نبودیم ایمانمان می لنگد ونقص دارد؛صبرها هم با هم فرق دارند اگر صبر نباشد گناه می کنیم .

حضرت امام علی _علیه السلام_می فرمایند:

در برابر امور ناخوشایند خود رابه صبر وادار وچه نیکو خویی است خود را به صبر واداشتن.[۶]

پس از صبر ؛مقاومت مطرح شده است.

دنیا زندان مؤمن است چون در این دنیا اذیت می شود. مرتب آزمایش می شویم هرلحظه باید منتظر امتحان باشیم .

دنیا زندان مومن است و بهشت کافر.[۷]

حضرت علی –علیه السلام-می فرمایند:

اگر صبر کنی مقدرات الهی بر تو جاری می شود و مأجور خواهی بود واگر بی تابی کنی بازهم مقدرات خداوند بر تو جاری می شود ولی گناهکار خواهی بود.[۸]

در امتحانات الهی صبور باشیم ،آزار مردم ،فقر، مصیبت، بیماری …درپیش داریم.و تا مسئله ای تمام شد،چیز دیگری پیش خواهد آمد،این ها برای خالص شدن است البته با صبور بودن و مقاومت همراه باذکر وعبادت .

خوشا آنان که دائم در نمازند،ذکر یعنی” یاد خداوند”.”یادم کن تایادت کنم “.و دراینصورت خداوند یاور صابرانند.

۱۵۴وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ

 ترجمه :وآن کسی که درراه خدا کشته شد مرده نپندارید بلکه او زنده ابدی است ولیکن همه شما این حقیقت رادر نخواهید یافت.

شهید؛زنده ابدی

*کسی که خداوند راشاهد اعمال خود می داند شهید از دنیا می رود و به نسبتی که ارواح پاک باشندبه افراد در دنیا کمک می کنند. ارواح بعضی شهیدان نیز جزءاین گروهند در خاطرات خانواده شهداست که باآنها بعد  از شهادت هم همکاری وآنها را راهنمایی می کنند.

کسی که لحظات عمرش را تا پایان به یاد خدا باشد و ناظر بودنِ خداوند بر کارهایش رادرک کند،اگر ازدنیا رفت  حکم شهید دارد ان شاءالله.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله :

من قاتل دون نفسه حتّی یقتل فهو شهید و من قتل دون ماله فهو شهید

و من قاتل دون اهله حتّی یقتل فهو شهید و من قتل فی جنب الله فهو شهید.

پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه و آله فرمود :

هر کس برای دفاع از جان و مال اهل و عیال خود پیکار کند و کشته شود شهید است و کسی که در راه قُرب به خدا کشته شود شهید است.

(کنز المعال، ج۴، ص۴۲۰ )

۱۵۵-وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ

ترجمه :البته شما رابه سختیها چون ترس وگرسنکی ونقصان اموال ونفوس وآفات زراعت بیازمائیم وبشارت ومژده

آسایش ،صابران را است.

صبردر مصائب

* تابع اوامر الهی باشیم ،به آنها عمل کنیم ،گناه نکنیم ،برمصائب صابر باشیم ومقاوم،خدای تعالی با صابرانند.


منتخب میزان الحکمه حکمت ۱۵۷۳-غرر الحکم /۶۷۹۴[۱]

 مرحوم بابا طاهر[۲]

-نهج الفصاحه حدیث ۱۹۹۲[۳]

-مفاتیح الجنان :دعا درغیبت امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف)ص۸۸۵[۴]

اصول کافی جلد ،۱کتاب الجه ص۲۶۴حدیث ۷[۵]

-منتخب میزان الحکمه حکمت ۳۴۶۵[۶]

 نهج الفصاحه /۱۷۷۴[۷]

-منتخب میزان الحکمه حکمت ۳۴۵۹[۸]

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا