خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / استفاده صحیح الهی از نعمت همسر

استفاده صحیح الهی از نعمت همسر

استفاده صحیح الهی از نعمت همسر

۲۱۸-إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

ترجمه:آنانکه به دین اسلام گرویدند و از وطن خود هجرت نموده درراه خدا جهاد کردند اینان امیدوار ومنتظر رحمت خدا باشندکه خدا بر آنها بخشاینده ومهربان است.

هجرت از غفلت به سوی خداوند

*حتما ما باید ازطبیعت استفاده کنیم مسافرتی هر از مدتی داشته باشیم یکی ازعلما صحبت می کردند می فرمودند ما وقتی مسافرت می کنیم قدر نعمت هایی را که در خانه داریم می دانیم وبالعکس.چه استفاده هایی که می توانیم از طبیعت بکنیم که تا حالا این کاررا نمی کردیم.مسافرت خوب است هر چند کم [کوتاه]باشد،اما بدون گناه.

هجرت؛مسافرت معنوی هم است که باید به خود تکانی بدهیم و ازخاک بازی های این طبیعت خودمان رانجات دهیم ،حالا ما چه کار سر خودمان می آوریم برای یک تفریح؟ غفلت ،لغو ولهوصحبت زیاد با نامحرم و…

بعدهجرت برای شکم. دوتا فریزر داریم طبقه طبقه اش پراست …خالی شود.

حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم):

“از شکم بارگی بپرهیزید،زیرا مایه تباهی بدن وبیماری است وانسان را در عبادت سست می کند.”[۱]

“دل در هنگام خالی بودن،حکمت راپذیراست ودر هنگام پربودن،آن را به دور می افکند.”[۲]

مسافرتهایمان چه کوتاه چه بلند هجرت باشد ،سفر ازغفلت به سوی بصیرت .

۲۱۹-یَسْأَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَیَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذَلِکَ یُبیِّنُ اللّهُ لَکُمُ الآیَاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ

ترجمه:ای پیغمبر ازتو ازحکم شراب وقمار می پرسند بگو:دراین دو کارگناه بزرگی است وسودهائی ولی زیان وگناه آن بیش ازمنفعت آن است ونیز سؤال کنند ترا که چه درراه خدا انفاق کنند؟جواب ده آنچه زائد برضروری زندگانی است،خداوند بدین روشنی آیات خود رابرای شما بیان کند که عقل رابه کار بندید.

دوری از گناهان کبیره ،انفاق به جا و درحد معقول

*قرآن عظیم است؛ ازمطلب کوچک نوشته دارد تا بزرگ،ما به عنوان مسلمان هیچ عذری نداریم،اگرنمی دانیم سؤال کنیم. موضوع شراب و قمار نیست کل زندگی است.کوچک،متوسط و بزرگ باید ببینیم گناهش بیشتر است یا ثواب آن؟

درمورد انفاق سؤال شده؛زاید بر ضروری زندگی را انفاق کنیم قدیمی ها می گفتند: مالی بخور،مالی بِنِه[۳]، مالی ببخش. یک پول توخونه ،یک پول پس انداز یک پول خرج،ما زنها خیلی مسئول هستیم اگر درست خرج کنیم شوهر به جایی می رسد.اگر نداریم نون وماست شب می خوریم نمی  میریم که .بی خودی خرج می کنیم کم می آوریم بعد قرض می کنیم. برای مردی بایدگریست که  دخلش بود نوزده؛خرجش بیست.مابه عنوان یک زن و شوهر نباید بدهکار شویم اگر بدهکار بودیم مسئول هستیم همین که عزت یک مسلمان خرد شده مسئول هستیم .قناعت گنجی است که پایان ندارد.

۲۲۰­-فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَهِ وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْیَتَامَى قُلْ إِصْلاَحٌ لَّهُمْ خَیْرٌ وَإِنْ تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَانُکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاء اللّهُ لأعْنَتَکُمْ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

ترجمه :برای آسایش دنیا وآخرت خود انفاق کنید. وسؤال کنند ترا که با یتیمان چگونه رفتار کنند؟بگو:به اصلاح حال ومصلحت مال آنها کوشید بهتر است تا آنها را بی سرپرست گذارید واگر با آنها آمیزش کنید روا است که برادر دینی هستند وخدا آگاه است که درکار آنان نادرستی کنید چه آنکه خدا به هرکار توانا ودانا است.

* کمک ومحبت صحیح به یتیم

گاهی به نظرمان می رسد خوب است که خودمان تنمان را بیندازیم به کار در حالی که اگر توان نداشتیم این زرنگی؛ نادانی است.اگرخواهری توان بدنی دارد ومحتاج؛ کار برای زندگی شرافتمندانه می خواهد ،کار بکند چه اشکالی دارد؟ او می شود مستخدم ،بله ماهم مستخدم دولت هستیم شماره استخدم روی حکم نوشته شده است.

دلمون نمی آید  پول به کسی بدهیم برایمان کار کند کار اگربرای رضای خدا باشد ارزشمند است هر کاری که می خواهد باشد،کار دنیا وآخرتمان اصلاح خواهد شد البته مواردی که دور از گناه باشد در نظر گرفته شود .اولیاءخدا سخنان حکمت آمیز می گویند ولی ما گوش شنوا نداریم یکی ازاولیاءخدا اگر روزی ناراحتی برایش پیش نمی آمده است می گفت خدایا چطور نان بدون خورشت بخورم.گاهی ناراحتی که پیش می آید وما مقصر نیستیم برای این است که که ذلت خود را پیش پروردگار حس کنیم ومغرور نشویم.

مردن شوخی نیست بالاخره می میریم خودمون برای خودمون خیر می آوریم نمی خواهد کسی برای ما خیر بیاورد.

“کمک به یتیم ونگهداری مال یتیم “

اگرکسی پدر ومادر ازدست می دهد آن قدر به او القا می کنیم که اوخودش رایک آدم بدبخت حس می کند. به نگهداری یتیم که سفارش می شود چون مرد خانه به رحمت خدا رفته ،کمک به انجام کارهای مردانه کنیم این کمک به یتیم است ،نه اینکه آخ مادرت مرده،پدرت مرده آخ کی[چه کسی را] داری؟ خدا را دارند ماهم بنده خدا کمکشون می کنیم. .ما یتیم راعقده ایی بار می آوریم که تا چشمش به یک بچه ای که  پدر ومادر دارد افتاد فکر می کند خودش چه قدر بدبخت است.

مبادا یک تومان بی خود خرج شود اگر حواسمون به مال یتیم نبود مسئول هستیم تا زمانی که عقلش برسد و مال را به دستش بدهیم

۲۲۱-وَلاَ تَنکِحُواْ الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلأَمَهٌ مُّؤْمِنَهٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکَهٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلاَ تُنکِحُواْ الْمُشِرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُواْ وَلَعَبْدٌ مُّؤْمِنٌ خَیْرٌ مِّن مُّشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ أُوْلَئِکَ یَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَاللّهُ یَدْعُوَ إِلَى الْجَنَّهِ وَالْمَغْفِرَهِ بِإِذْنِهِ وَیُبَیِّنُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ

ترجمه:با زنان مشرک ازدواج مکنید مگر آنکه ایمان آرند وهمانا کنیزکی با ایمان بهتر از زن آزاد مشرک است هر چند از جمالش شگفت آئید و زن به مشرکان مدهید مگر آنکه ایمان آرند وهمانا بنده مؤمن بسی بهتر ازآزاد مشرک است هر چند از مال وحسن او به شگفت آئید. مشرکان شما را از راه جهل به آتش خوانند وخدا از راه لطف به بهشت ومغفرت دعوت کند وخداوند برای مردم آیا ت خویش بیان فرماید که هشیار و متذکر گردند.

برتری ایمان بر زیبایی ظاهری

خداوند می فرمایند : بامشرک ازدواج نکنید ،تا دل پاک نشود احکام الهی پیاده نخواهد شد. معمولا رسم به این است که اگر دختر بدهیم به خارجی افتخار می کنیم یاداماد یا عروس خارجی بگیریم. این هم یک احتمال است که شخص غیر مسلمان به خواستگاری دختر مان بیاید وبا گفتن یک شهادتین ظاهرا مسلمان شود ولی ماچگونه می توانیم اطمینان داشته باشیم که این یک مسلمانیِ ظاهری نیست و راست می گوید پس تا آنجا که می توانیم فرزندان وجوانان خودرابه یک فرد با ایمان واقعی بدهیم ودر این مورد تحقیق کنیم ما مؤمنی مثل بلال حبشی را رد می کنیم ولی به خارجی  افتخار می کنیم؛خیلی بد مسلمانهایی هستیم.دقت کنیم دختر جوان مؤمن را به مؤمن بدهیم.

پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم):

هر گاه کسی به خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانتداری او راپسندیدید به او زن بدهید .[۴]

۲۲۲-وَیَسْأَلُونَکَ عَنِ الْمَحِیضِ قُلْ هُوَ أَذًى فَاعْتَزِلُواْ النِّسَاء فِی الْمَحِیضِ وَلاَ تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّىَ یَطْهُرْنَ فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَیْثُ أَمَرَکُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ

ترجمه:وسؤال کنند تو را ازعادت شدن زنان ،بگو:آن رنجی است برای زنان درآن حال ازمباشرت آنان دوری کنید تا آنکه پاک شوند.چون طهارت یافتند ازآنجا که خدا دستورداده به آنها نزدیک شوید که همانا خدا آنانرا که پیوسته بدرگاهش توبه کنند وهم پاکیزگان دور ازهر الایش رادوست میدارد.

سالم نگه داشتن مرکب روح جهت بندگی

در سؤال دینی حیا را بگذاریم کنار. زن و شوهرهای جوان چه بسا گناهانی که مرتکب می شوند،روحانی گذاشته اند برای چه؟برای اینکه با روح سالم از دنیا برویم.

خانم هاهم به حد اجتهاد می رسند وبهتراست خانم ها سؤالهاشون را ازآنها بپرسند.کسانی هم هستند که در امر ازدواج ازآنها به سئوالها جواب دهند.هم سؤالهای خودمان رابپرسیم وهم بچه هاکه می خواهند ازدواج کنندآگاهشون کنند.

زن بایدحواسش به وضع جسمانی اش باشدمثلا موقع خرید وزن سنگین بلند نکنندچون برای آنها مسئله ساز خواهد شد. بخصوص موقع این بیماری ماهیانه. باید به شوهرمان یاد بدهیم که به استراحت نیاز است وافراد خانواده هم باید همکار ی داشته باشند. تن مرکب از روح وجسم است. جسم را سالم نگه داریم برای بندگی خداوند متعال.هر شری ازخودمان هست وهرخیری از خداوند بزرگ.

۲۲۳-نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَّکُمْ فَأْتُواْ حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لأَنفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُم مُّلاَقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

ترجمه:زنان شما کشتزار شمایند پس برای کشت،بدانها نزدیک شوید هرگاه مباشرت آنان خواهید،وخدا ترس باشید وبدانید که محققاً نزد خداخواهید رفت و ای رسول اهل ایمان رابشارت ده.

استفاده صحیح الهی از نعمت همسر

*گاهی زنان یا مردانی را می بینیم که بچه دار نمی شوند واین ها همه به اذن خدای تعالی است کسی که دوقلو دارد پسر و دختر دارد همه دست خداست. “زن کشتزارشما”ولی هرچیزی حدی دارد وباید در این امر دقت شود که اگر زنی باردار می شود باید به بدنیا آمدن بچه وتربیت وتعلیم او فکر کندوپشت سر هم بچه دار نشود که درگیرمشکلات تندرستی خود وفرزندان و…شود.یک شخص نه تنها مسئول خود بلکه مسئول حفظ برقراری سلامت جامعه مسلمین نیز هست یک مسلمان شیعه واقعی می تواند ان شاءالله مبلغ دین باشد و برعکس چندین نفر اگر تربیت صحیح اسلامی نداشته باشند با اعمال خود به دین ضربه می زنند .”کشتزار” رامی گیریم وبقیه مسائل را ول می کنیم .

۲۲۴-وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَهً لِّأَیْمَانِکُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَیْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

ترجمه : و زنهار نام خدا راهدف سوگندهای خود مکنید تا آنکه به این غرض از حقوقی که مردم رابر شماست برائت جوئید وخودرا پرهیزگار قلمداد دهید ومصلح میان مردم شویدکه خدا راست ودروغ ونیک وبد را می شنود ومی داند.

خودداری ازقسم بی جا

*خداوند می فرمایندکه اهل ایمان رابشارت بدهید .اگر ما واقعا اهل ایمان هستیم باید احکام و اوامر الهی رادرست انجام دهیم .نسایم می وزد این نسایم را کی حس می کند؟ آن کسی که سعی می کند حکم خدا را وقتی فهمید انجام دهد وقتی می گوئیم یا الله  واقعا از ته دل بگوئیم خدا ازدل همه آگاهند .وخوب وبد هارامی دانند.

نام خدا را به عنوان قسم یاد نکنیم .دو حالت دارد یادرغگو هستیم یانیستیم طرف می خواهد باورش بشود می خواهد نشود ماپناه بر خدا چه قدر قسم می خوریم .آن طرف یا شبهه دارد یا قبول ندارد .این اسم باذکر بگوئیم .نصف شب یا لاله بگوئیم که فرشته ها بگویند چت هست .خداوند به نیک وبد وراست ودروغ آگاه است هر برچسبی می خواهند بزنند . همین آدم به موقع خودش نفع  شخصی می گوید التماس دعا .

۲۲۵-لاَّ یُؤَاخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِیَ أَیْمَانِکُمْ وَلَکِن یُؤَاخِذُکُم بِمَا کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ

ترجمه:خدا ازسوگندهای لغو،شما رامؤاخذه نکند ولیکن آنچه دردل دارید مؤاخذه خواهدکرد وخدا آمرزنده وبسیار بردبار است.

*”خداوند سوگندهای لغوشمارا مواخذه نمی کنند”

خداوند به دل نگاه می کنند

بچه هامعصومند ودلشان پاک است واگر گاهی با هم دعوا کنند زود آشتی می کنند ویادشان می رود ولی ما قسمهای بی جا می خوریم .چطور شدکه ما این قسم را یاد کردیم ؟از خدا دور بودیم ؟کینه تودل بود؟ یاخواستیم خودمان راخوب جلوه بدهیم این که می شود ریا.

چه شد که قسم دروغ یاد کردیم؟ به دلت نگاه می کنند اگر غیر عمدبودکه  ان شاءالله ببخشند الحمدلله خدای خیلی مهربانی داریم ولی اگر نیت بد بود مؤاخذه می شویم.

۲۲۶-لِّلَّذِینَ یُؤْلُونَ مِن نِّسَآئِهِمْ تَرَبُّصُ أَرْبَعَهِ أَشْهُرٍ فَإِنْ فَآؤُوا فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

۲۲۷-وَإِنْ عَزَمُواْ الطَّلاَقَ فَإِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

۲۲۸-وَالْمُطَلَّقَاتُ یَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلاَثَهَ قُرُوَءٍ وَلاَ یَحِلُّ لَهُنَّ أَن یَکْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللّهُ فِی أَرْحَامِهِنَّ إِن کُنَّ یُؤْمِنَّ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِی ذَلِکَ إِنْ أَرَادُواْ إِصْلاَحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَهٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکُیمٌ

۲۲۹-الطَّلاَقُ مَرَّتَانِ فَإِمْسَاکٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِیحٌ بِإِحْسَانٍ وَلاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَأْخُذُواْ مِمَّا آتَیْتُمُوهُنَّ شَیْئًا إِلاَّ أَن یَخَافَا أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا فِیمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَمَن یَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ

۲۳۰-فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىَ تَنکِحَ زَوْجًا غَیْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِمَا أَن یَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن یُقِیمَا حُدُودَ اللّهِ وَتِلْکَ حُدُودُ اللّهِ یُبَیِّنُهَا لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

ترجمه:۲۲۶-آنان که با زنان خود ترک مباشرت کنند چهار ماه انتظار کشند اگر باز گشتند خداوند آمرزنده ومهربان است.

۲۲۷-واگر عزم طلاق نمودند خدا به گفتار وکردارشان شنوا ودانا است.

۲۲۸-زنهائی که طلاق داده شدند ازشوهر نمودن خودداری کنند تاسه پاکی برآنان بگذردوحیض یاحملی که خدا در رحم آنها آفرید کتمان مکنند،اگربه خدا و روز قیامت ایمان دارند .وشوهران آنهادرزمان عده حق داردند که آنها را به زنی خود باز رجوع دهند اگر نیت سازش دارند وزنان رابر شوهران حق مشروعی است چنانچه شوهران رابر زنان ،لیکن مردان رابر زنان افزونی خواهد بود وخدا برهر چیز توانا ودانا است.

۲۲۹طلاقی که شوهر درآن رجوع تواند کرددو مرتبه است یا رجوع کند به سازگاری ویا رها کند به نیکی ،وحلال نیست که چیزی ازمهر آنان به زور بگیرد،مگر آنکه ترسد. حدود دین خدا است ازآن سرکشی مکنید وکسانی که ازاحکام خدا سر پیچند آنها به حقیقت خود ستمکارانند.

۲۳۰-پس اگر زن راطلاق سوم داد روانیست که ان زن وشوهر دیگر بار رجوع کنند تا اینکه زن بدیگری شوهرکند اگر آن شوهر دوم زن راطلاق داد زن باشوهر اول که سه طلاق داده توانند به زوجیت باز گردند،اگر گمان برند که احکام خدا را به امر ازدواج نگاه خواهند داشت،این است احکام خداکه برای مردم دانا بیان میکند.

*هم کفو ایمانی:

برای ازدواج دونفر باید ازنظر ایمانی هم کفو باشند .معمولا می گویند ازدواج استخاره ندارد ،حتی از چهل خانواده مومن بپرسند وباید راست بگویید رودر بایستی نکنند حقیقت گفته شودآنها هم که می شنوند باید محرم راز باشند .دو نفر ازخانواده مومن بادوتا تربیت مختلف مطمئنا اختلاف پیش می آید باید گذشت باشد وباید یاد بدهیم شکایت هایشان رابه خانواده هایشان نگویند، خودشون باتحمل اختلافشان را حل کنند. اگر ازدواج می کنند یادشون بدهیم شکایت نکنند یادشون بدهیم گذشت داشته باشند .

سر هر چیز کوچک زن وشوهر منت سر هم می گذارند: من دارم زوری توراتحمل می کنم و…اسم طلاق نبایدبیاید حیا ازبین می رود،خیلی راحت می توانند حرف بزنند ،من مال فلان خانواده بودم زوری به تو دادند اصلا نباید این طوری باشد .قدیمی ها می گفتند با لباس عروس برو باکفن بیرون بیا دوتاش سفید؛ عمر ۱۲۰ساله…

تا دخترمان آمد حرفی زد می گوییم این طوری بهت گفت؟ حالا خدمتش می رسم روبروی او بایست حقوق بشر است…اگر پسر ودختر کم سن هستند و مومن انتخاب می کنیم باز هم از دور حواسمان باشد ولی دخالت نه .اگردیدیم عروس یا داماد بی دین هستند منتهای کوشش را می کنیم وبه آنها یاد می دهیم و می گوییم که تحمل کنند ولی اگربه هرطریقی رفتند جلو و نشد ودین درخطر بودآن موقع طلاق ؛از نفس نبخشیم پای دین درمیان است.از طلاق می ترسیم !آیه طلاق وسوره طلاق درقرآن کریم آمده.طلاق خوب نیست اگر طلاق صورت بگیرد عرش به لرزه در می آید ولی طلاق برای وقتی است که به دینشان ضربه  بخورد. موقع طلاق آنکه می گوید حق با من است بچه پیش خودش بزرگ کند که  طلاق روی بچه اثر نگذارد.



[۱] بحار الانوار،ج۶۲

[۲] تنبیه الخواطر

[۳] پس انداز کن

[۴] -بحار الانوار ۲۷۸۸

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا