خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / امام حسین از صبغه الهی به انسانیت بها داد

امام حسین از صبغه الهی به انسانیت بها داد

 

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه سلسه مباحث اخلاقی که همزمان با اربعین حسینی در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس ولی عصر و عموم علاقه مندان قرآن و عترت به مناسبت اربعین سالار شهیدان، با اشاره به زیارت خاص اربعین فرمودند:

زیارت برای کسی است که شایسته ادراک حضور او باشند که حضور او مغتنم باشد اوّلین زیارتی که برای انسان شایسته است و ثواب دارد همان زیارت خداست. زیارت خدا همان نماز خداست. وقتی انسان به حضور مَزور رفت و با او دارد سخن می‌گوید می‌شود زیارت، و وقتی از زیارت فارغ شد سلام تودیع دارد این «السلام»هایی که پایان نماز است علامت تودیع است.

معظم له با بیان این مطلب که انسان مادامی که در حضور امام یا حرم امام است، از برکات خاص برخوردار است فرمودند:

کسانی که جانشینان خدایند اولیای الهی‌اند مثل انبیا(علیهم السلام) ائمه(علیهم السلام)، اولیای الهی زیارت عام یا زیارت خاص دارند که حضور آنها مغتنم است زیرا فرشتگان با آنهایند اگر خدای سبحان برای اولیا مقامی مشخص کرد یکی از برجسته‌ترین مقام‌ها آن است که اولیای الهی با فرشته‌اند و این‌طور نیست که فرشته‌ها فقط رحمت را بر آن ولیّ خدا نازل می‌کند بلکه بر همراهان آنها هم به برکت آنها نازل می‌کند لذا انسان مادامی که در حضور امام است یا در حرم امام یا ولیّی از اولیای الهی است از برکت خاص برخوردار است.

ایشان در ادامه با بیان اینکه سالار شهیدان از همان اول قصد عمره مفرده داشت، اذعان داشتند:

حضرت سید الشهداء از اول قصد حجّ تمتّع نکرده بود که بعد حج را به عمره تبدیل کرده باشد، آنچه در مقتل‌ها و تاریخ‌ها آمده ریشه فقهی ندارد، آنچه در احادیث فقهی ما ائمه(علیهم السلام) فرمودند این است که وجود مبارک سالار شهیدان از همان اول قصد عمره مفرده کرد می‌دانست که نباید حج انجام بدهد و می‌دانست که باید روز تَرویه از مکه خارج بشود چون از همان اول قصد عمره مفرده کرد دیگر جا برای تبدیل نبود روز ترویه هشتم ذی الحجه خیلی‌ها عازم عرفات بودند وجود مبارک سالار شهیدان قبل از اینکه این جمعیّت متفرّق بشوند یک سخنرانی رسمی کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از فرمایشات خود ، سخنرانی های ائمه را نیز مانند آیات قرآن کریم که به سه بخش محلی و ملی، منطقه ای و بین المللی تقسیم می شود، دانسته و فرمودند: آیات قرآن کریم همین سه قسم را در بردارد بخشی با ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا﴾ کار دارد با مؤمنین کار دارد بخشی با ﴿یَا أَهْلَ الْکِتَابِ﴾ اعم از مسلمان و کلیمی و مسیحی کار دارد که ﴿تَعَالَوْا إِلَی کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ﴾ که با موحّدان عالَم کار دارد، بخشی هم با مردم کار دارد چه مسلمان چه کلیمی چه مسیحی چه زرتشت چه صابئین چه مشرک چه ملحد، ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾, ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ یعنی با هیچ کس دروغ نگویید، در خرید و فروش سرِ هیچ کس کلاه نگذارید، گران‌فروشی نکنید, کم‌فروشی نکنید, بدفروشی نکنید, بدقولی نکنید نسبت به جهان خواه مسلمان خواه مشرک خواه ملحد, اگر کسی خواست کاری برای آنها انجام بدهد کم نگذارد، این بخش بین‌المللی است. دستورهایی که ائمه(علیهم السلام) دارند سخنرانی‌هایی که ائمه(علیهم السلام) دارند آنها هم سه بخش است یک بخش مربوط به مؤمنین است که دستورات فقهی می‌دهند یک بخش مربوط به موحّدان است اعم از مسلمان‌ها و کلیمی‌ها و مسیحی‌ها و مانند آن, بخشی هم بین‌المللی است برای انسان‌هاست.

ایشان با یادآوری اینکه سالار شهیدان(سلام الله علیه) در بخش‌های وسیعی از خطبه‌ها، نامه‌ها ، پیام‌ها ، مبارزه‌ها و مناظره‌ها بخش بین المللی را در نظر دارد، فرمودند:

حضرت سید الشهداء خطاب به مردم می فرماید مسلمان هستی باش, کافر هستی باش, مشرک هستی باش, زیر بار ظلم نرو ، بالأخره انسان باید بمیرد، عزیزانه بمیرد فرمود شما سعی کنید از ذلّت فاصله بگیرید من و خاندان من و دودمان من کسانی هستیم که ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید و من می‌گویم «هیهات مِنّا الذلّه» ؛ شما اگر به این مقام نرسیدید لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّه» یعنی ما از ذلّت دوریم.

معظم له با تاکید بر عظمت مقام سالار شهیدان در پیشگاه تمامی مردم جهان، اظهار داشتند: اینکه مسلمان و غیر مسلمان برای امام حسین علیه السلام حرمت قائل هستند، برای آن بخش انسانیِ اوست که وجود مبارکش از صبغهٴ الهی به انسانیّت بها داد. بعد در پایان آن خطبه فرمود ما راهی داریم, هدفی داریم, ما همه‌مان اهل یک شهریم ما باید به شهر اصلی‌مان برگردیم این جهان‌وطنی, جهان‌میهنی سخنی حق است ، اما آن را در زمان و زمین نباید جستجو کرد چرا که نه زمان, نه زمین, نه گوشه جغرافیایی هیچ کدام وطن انسان نیست وطن انسان جایی است که از آنجا آمده است. بیان نورانی سالار شهیدان این است که شما باید توطین کنید میهنتان را, وطنتان را, کشورتان را دوست داشته باشید اما شما خاکی نیستید کشورتان خاکی نیست شما از جای بلند آمدید آنجا وطن شماست باید به هما‌ن‌جا برگردید.

ایشان ادامه دادند:

امام فرمود هر کس بخواهد به وطن اصلی‌اش برگردد باید کربلایی بشود ، با ما رحلت کند ما مُرتحل می‌شویم منزل به منزل می‌رویم نه به کربلا و کوفه برسیم نه به شام برسیم نه به مکه و مدینه برسیم ؛ ما آمدیم رحلت کنیم به وطن اصلی‌مان، زادراه و توشه این راه هم خون جگر است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه زیارت اربعین سهم تعیین‌کننده‌ای در تهذیب و تزکیه ما دارد، اظهار داشتند:

اگر ـ خدای ناکرده ـ کسی غرور، خودخواهی و مَنیّت خود را مهار نکند ممکن است که به گرفتاری‌ها و گناهان بزرگ نابخشودنی مانند جهالت علمی و عملی مبتلا شود.

ایشان با تاکید بر اهمیت زیارت اربعین و مقام والای سالار شهیدان، فرمودند: برای هیچ معصومی ما زیارت اربعین نداریم این فقط مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب است بر اساس این خصوصیاتی که آمده وگرنه برای اینکه جابر حالا فردی است آمده این مثلاً باعث بشود که زیارت اربعین از علائم پنج‌گانه مؤمن باشد، بسیار بعید است؛ بالأخره این چهل شبانه‌روز صبر خالصانهٴ اهل بیت از یک سو و ارادتمندان آن حضرت از سوی دیگر باعث شده است که این یک سنّت حسنه‌ای هم بشود که کسی به زیارت سالار شهیدان در روز اربعین برود یکی از آن علائم پنج‌گانه ایمان را داراست.

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا