خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / بارسیدن به حقیقت، نزدیک بودن خداوند را حس می کنیم

بارسیدن به حقیقت، نزدیک بودن خداوند را حس می کنیم

حقیقت

۱۷۹-وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

ترجمه :عاقلان ،حکم قصاص برای حفظ حیات سما است تامگر ازقتل یکدیگر بپرهیزید.

بنده خاص همه را می بخشد و برای آنهادعا می کند

*حکم قصاص در اسلام  برای ادامه حیات انسان است .

حضرت علی علیه السلام:

خداوند ایمان راواجب فرمود برای پاک کردن از (لوث)شرک …وقصاص را ،برای حفظ خونها.[۱]

بعضی مواقع با عقل ناقص خود در مورد احکام اظهار نظر می کنیم در حالی که باید تابع حکم خداوند باشیم. قصاص ،دربرابر ظلم وجنایت ها است که قانون اجرا می کند ولی قصاص باطنی چطور است؟یعنی اگر تو می خواهی بنده خاص من شوی ،ببخش ،دعا کن ،چیزی هم به دل نگیر.

افراد در مقابل بدی ها سه گونه عمل می کنند ،یک عده مقابله  به مثل می کنند که این عدل است،یک عده گذشت می کنند . یک عده ؛هم گذشت می کنند و هم برایش دعا می کنندکه این خوب ترین عمل است.

می گویند بدون کینه وارد ماه مبارک رمضا ن شوید تادعا ی جوشن کبیر وشب قدر رادرک کنید .

۱۸۰-کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّهُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ

 ترجمه :دستور داده شده چون مرگ یکی ازشما فرا رسد اگر دارای متاع دنیاست وصیت کند برای پدر ومادر وخویشان به چیزی شایسته عدل اینکار سزاوار مقام پرهیزکاران است.

هر مسلمانی بایدوصیت نامه داشته باشد

*هر مسلمانی بایدوصیت نامه داشته باشد چون جزءآیات قرآن کریم و دستورات الهی است.پس قبل ازمردن وصیت کنیم می گویندخوب است هر مسلمان وصیت نامه اش زیر سرش باشد.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله :

بر هیچ مسلمانی سزاوار نیست که شبی را سپری  کند مگر اینکه وصیتش زیر سرش باشد.[۲]

اگر وصیت نکردیم و بعد از مردن در اموال مان تصرف بی جا شد واموال به ورثه ناخلف رسید در آن عالم گرفتاریم چرا؟چون وصیت کردن حکم خداوند است و به این حکم عمل نکردیم وقتی کسی وصیت می کندآماده جان دادن برای خداونند و همچنین آماده رفتن است.

۱۸۱-فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَ مَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

انتخاب وصی مومن ومراقب ومو شکاف

ترجمه :پس هر گاه کسی بعد ازشنیدن وصیت ،آنرا تغییر دهد وبر خلاف حقیقت رفتارکندگناه اینکار بر آنهاست که عمل بخلاف وصیت کنند وخدا بهر چیز شنوا ودانا است.

باید به وصیت درست عمل شود ومابایدکسی را وصی خود قرار دهیم که بسیار مراقب وبا توجه است وبدانیم که در امر دین مو شکافی می کند ودقت لازم را دارد ،ووصی اگر توان عمل کردن دارد باید قبول کند واگر نمی تواند باید صریحا بگوید    این امر رابه دیگری واگذار کند.

۱۸۲-فَمَنْ خَافَ مِن مُّوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

 ترجمه :وهر کس پندارد که از وصیت موصی به وارث او جفا وستمی رفته وبه اصلاح او پردازد بر اوگناهی نیست ومحققا خدا امرزند ه ومهربان است.

 وصیت کردن طبق شرع وقانون

اگر شخصی(موصی) خلاف شرع وقانون وصیت کند؛وصی با سؤال از روحانی به طریق صحیح عمل کند وقبلا از چگونگی وصیت اطلاع داشته باشد.

حضرت محمد –صلی الله علیه وآله :

وصیت کردن وظیفه هر مسلمانی است.[۳]

حضرت امام علی –علیه السلام :

هر کس وصیت کند (ودر وصیت خود)ستم نکند و(به وارث)زیان وارد نیاورد مانند کسی که آن (مال مورد وصیت)رادرزمان خود صدقه داده باشد.[۴]

۱۸۳-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

 ترجمه:ای اهل ایمان شما را روزه واجب گردید چنانکه امم سابقه را فرض شد واین دستور برای آن است که پاک وپرهیز کارشوید.

حفظ روزه

*می گویند برای اینکه شما پاک و پرهیز گار شوید،چگونه پاک شویم؟باتوبه ،پرهیز کار شویم وباانجام احکام الهی واینکه از گناه دورباشیم.

درماه مبارک رمضان همه حتی افرادبی توجه نیز عوض می شوند چرا که به فطرت اولیه خود بر می گردیم به لطف خداوند مهربان.

یادمان باشد که پس از تمام شدن ماه مبارک رمضان دوباره احتیاط ها را از دست ندهیم ،این یک ماه شروعی است برای ماه های دیگر.

۱۸۴-أَیَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن کَانَ مِنکُم مَّرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَهٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَهُوَ خَیْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ

 ترجمه:روزهایی به شما ره معین روزه دارید (ماه رمضان)وهرکسی ازشما مریض باشد یا مسافر به شمارۀ آن از روزهای غیر ماه رمضان روزه دارد وکسانی که روزه رابه زحمت تواننند داشت عوض هر روز فدا دهند آنقدر که فقیر گرسنه سیر شود وهر کس بر نیکی بیفزاید آن بهتر است و بی تعلل روزه داشتن بهتر خواهد بود اگر فواید آن را بدانید.

خالصانه، انجام حکم خداوند

بعضی ها راحت می گویند واجباتی مثل روزه بر گردنم نیست وبه خیال خود درست می گویند.می گویند یا زایمان داشته ایم یا مریض بوده ایم یا بچه شیر می دادیم و… این حساب وکتاب درست نیست باید کلیه مسائل راو حساب و کتاب های خودرا باروحانی در میان بگذاریم و از او کسب تکلیف  کنیم نه اینکه هرچه خودمان فکر می کنیم انجام دهیم .البته اگر از بین خانم های حوزه- که به این امور وارد هستند- انتخاب کنیم بهتر است .از چه نوع مریضی است[شاید روزه بریش بد نباشد] ویا ممکن است خواهر ی حامله باشد ودکتر به خاطر شرایط خوب وضع جسمانی به او اجازه روزه بدهدو…

۱۸۵-شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَن کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِّنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

ترجمه :ماه رمضان ایامی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر وبرای راهنمایی وامتیاز حق از باطل،پس هر کسی دریابد ماه رمضان را روزه بدارد وهر که ناخوش یا در سفر باشد به شماره آنچه روزه خورده است از ماههای دیگر روزه دارد که خداوند برای شما حکم ار آسان خواسته وتکلیف رامشکل نگرفته وبرای این،عدد روزه را تکمیل کرده وخدارابه عظمتیاد کنید که از این نعمت بزرگ سپاسگزار گردید.

درک ماه الهی برای تزکیه نفس

*این ماه برای تزکیه نفس وتشخیص حق ازباطل بسیار مبارک است .ان شاءالله که در شب های قدر این معرفت راکسب کنیم که بد وخوب را از هم تشخیص بدهیم وبه کمک خدای تعالی اشتباههایمان را تماماً جبران کنیم وکار با روش صحیح الهی انجام دهیم وبا فضل خدای تعالی درک “هر شب؛ شب قدر است اگر قدر بدانی “را داشته باشیم.

۱۸۶-وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَهَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ

ترجمه:وچون بندگان من ازدور ونزدیگی من پرسند ازتو،بدانندکه من به آنها نزدیک خواهم بود وهر کس مراخواند دعای اورا اجابت کنم ودعوت مرا وپیغمبران مرا بپذیرند تا به سعادت راه یابند.

بارسیدن به حقیقت، نزدیک بودن خداوند را  حس می کنیم

* بچه ها می پرسند خداوند کجا هستند دور هستند یا نزدیک؟

[جواب بچه ها را به زبان خودشان باید داد]موقع احتضار ازهمه نزدیک تر خداوند هستند متأسفانه غرقیم در حجاب و نمی فهمیم.دورند یا نزدیک،بگویید:” نزدیک هستم دور نیستم”.چرا ما دوری را حس می کنیم وقرب حس نمی کنیم؟می فرمایند:” هر کس مرا بخواند به من نزدیک است”.

مثلا اگر فامیل در بزند می گوییم کی هست؟می بینیم فامیل هستند، خوشحال می شویم ومی آیند تو.ولی اگر – پناه بر خدا -بافامیل کدورت باشدیا اینکه خارج باشند و سال به سال آنها را نبینیم و نیایند در بزنند که بگوییم بفرما. پس یعنی ما باید خدارا صدا بزنیم.

چه موقع خداوند راصدا می زنیم؟

ما وقتی مصیبت دیدیم  صدا می زنیم ؛موقع مریضی وناراحتی صدای خدا می زنیم آیا تمام عمر ما تمام این مدت هست؟ تمام مدت باید صداشون بزنیم[درخوشی وناخوشی] . اگر ما خدارا یاد بکنیم ،به نسبتی که بیشتر یاد کنیم نزدیک بودن خداوند را  بیشتر حس می کنیم.

چگونه خداراصدابزنیم؟

می خواهیم صدای خدا بزنیم؛بگوییم: خدایا کوردل هستم می خواهم بیایم نزدیک شما راحس کنم.

 این همان صدا زدن خدای تعالی است.نه هر وقت مریض شدیم واحتیاج داریم .شاید مریضی ظاهر به نفع مان است یا بی پولی به نفع ما هست .تازه به خاطرحب دنیا نگوییم که خدایا مریض شدم نمیرم ؛پس این چطوردعوت اجابت کردن است ؟

 اول شریعت بعد طریقت تا برسیم به حقیقت.ان شاءالله که بتوانیم خدارا یاد کنیم،درست یادکنیم .وقتی خدا را برای[بدست آوردن] شریعت صحیح خالصانه یاد کردیم آن موقع می توانیم زیاد یادشون کنیم وشاید توانستیم ذره ای[حقیقت را] درک کنیم .تسبیح به دست ها خیلی هستند،جای مهر تو پیشانی ها خیلی هستند ولی حقیقت دل چیز دیگری است.

۱۸۷-أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتانُونَ أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنکُمْ فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى الَّلیْلِ وَلاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

 ترجمه :برای شما در شبهای ماه رمضان مباشرت با زنان خود حلال شد که آنها جامه عفاف شما وشما نیز لباس عفت آنهاهستید وخدا چون دانست که شما در کار مباشرت زنان به نافرمانی نفس خودار به ورطه گناه می افکنید از حکم حرمت درگذشت وگناه شما را بخشید ،از الآن در شب رمضان رواست که با زنها به حلال مباشرت کنید و از خدا آنچه مقدر فرموده بخواهید وبخورید وبیاشامید تاخط سفیدی روز از سیاهی شب پدیدار گردد ،پس از آن روزه را به پایان برسانید تا اول شب وبا زنان هنگام اعتکاف در مساجد مباشرت نکنید این احکام حدود دین خدا است زنها ر،در آن راه مخالفت مپوئید،خداوند اینگونه آیات خود رابرای مردم بیان فرماید تا پرهیزکار شوند.

قضاوت نکردن باعقل دنیایی

*این چیزها مربوط می شود به رساله و شریعت .ما باید به عنوان مقلد یک مجتهد یک دور رساله را بخوانیم.

۱۸۸-وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ لِتَأْکُلُواْ فَرِیقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ

 ترجمه :مال یکدیگر را به ناحق مخورید وکاررابه محاکمه قاضیان نیفکنید که به وسیله رشوه وزور مال مردم رابخورید با آنکه شما بطلان دعوی خودار میدانید.

قضاوت نکردن باعقل دنیایی

*قاضی باید درست قضاوت کند.ما اگر بیاییم به عنوان قضاوت یواشکی کار کنیم صحبت های زیادی به قاضی  برسانیم شاید مسئله ای داشته باشد.همیشه رسم بر این است که متهم روبرو صحبت کند.اگر ظلمی به ما شد حواسمون باشد کلک نزنیم.با یک صحبت یکطرفه  از قاضی نخواهیم رای به نفع ما تمام شود .زنها در اسلام اگر بچه داشته باشند ا زنظر ارث و میراث حکم آن فرق می کند بچه نداشته باشندطور دیگری است کسی که با عقل دنیایی قضاوت می کند مبادا حکم اصلی اسلام زیر پا بگذارد.



[۱] -منتخب میزان الحکمه /حکمت ۵۲۴۶

[۲] -منتخب میزان الحکمه حکمت ۶۵۱۷

[۳] -وسائل الشیعه۱۳/۶۱۳۵۲

[۴] -الکافی ۷/۶۲/۱۸

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا