خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / با لجبازی، نعمت خدا را ازدست می دهیم

با لجبازی، نعمت خدا را ازدست می دهیم

نعمت خدا

۲۰۷-وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ

 ترجمه:بعضی مردانندکه از جان خوددرراه رضای خدا درگذرند (مانند شبی که حضرت علی -علیه ا لسلام-بجای پیغمبر د ربستر خوابیدند)وخدا دوستدار چنین بندگانست.

بدست آوردن معامله سودمند تنها باجلب رضایت خداوند است

* شهیدی گفته بود هر وقت خواستید خط مقدم جبهه بروید به من خبر بدهید ولی ما برای یک نماز شب سفارش نمی کنیم که صدامون بزنند.برای خداوند جان به کف باشیم حالا چقدر حاضریم به خاطر خداوند کار کنیم زبانی نه؛ با عمل.

۲۰۸-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ ادْخُلُواْ فِی السِّلْمِ کَآفَّهً وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ

ترجمه: ای اهل ایمان همه متفقاً در مقام تسلیم خدادر آئید واز وساوس شیطان پیروی مکنیند که او همانا مر شما رادشمنی آشکار است.

تسلیم مطلق درمقابل خداوند

* هر از گاهی به یاد خدای بزرگ هستیم،خداوند علیم بذات الصدور،می فرمایند:”ای اهل ایمان”؛چرا؟ برای اینکه خودمان رابا خودمان مقایسه کنیم که اهل ایمان هستیم یا میان حالی هستیم.ای اهل ایمان تسلیم شوید.تسلیم چی؟مگر فیلم سینمایی است که بگوینددستت بالا تسلیم؟!چه کار کوچک چه بزرگ ؛مالی ،جانی، عاطفی ،قدمی…با نیت خالص کار کنیم .یک کاسه کوچک هدیه می دهیم توقع داریم یک هدیه بزرگ تحویل بدهند.این نیت خالص نیست؛تسلیم شویم.ببینیم اهل ایمان هستیم یا نیستیم؟ چه کسی باعث می شودتسلیم نباشیم؟وسوسه شیطان.

مثلا نوروز همه لباس نوبرای بچه هاشون می خرند درحالی که مثلاهفتاد نفر به سن تکلیف رسیده اند چادر ندارند تازه خبر نداریم که این تعداد هستند.فقط خود پسندی؛ اطلاع از هیچی نداریم.شیطان باعث می شود، شیطان می گوید پول نده به ماچه؟

اسلام گفته مرتب باشید، لباس کثیف نباشد؛ کجا در حدیث آمده حتما برای عید لباس نو بپوشید؟می خواهیم نمایش بدهیم،بقیه لباسمون راببینند،می خواهیم دل همدیگر را بسوزانیم…گناه صغیره بعد می شود کبیره.خدای بزرگ کلامی با ما صحبت می کنند باقرآن کریم ،حجت تمام.پس واجب هست قرآن بخوانیم.(از نظر احکامی مستحب است)

۲۱۰-هَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ أَن یَأْتِیَهُمُ اللّهُ فِی ظُلَلٍ مِّنَ الْغَمَامِ وَالْمَلآئِکَهُ وَقُضِیَ الأَمْرُ وَإِلَى اللّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ

ترجمه:آیا کافران انتظار دارندکه خدا،یا ملائکه درپرده های ابر بر آنها نازل شود وحکم دین بپایان رسد وکارها همه بسوی خدا باز گردد.

با مرگ ،همه چیز آشکار می شود

*کسی که دارد درباره قرآن کریم صحبت می کند با دقت گوش بدهیم.خودمان هم قرآن را با تدبر بخوانیم چطوربا دقت کتاب داستان می خوانیم؟

ایمان به غیب براتون یقین می شود یانه؟می توانید بگویید صددر صد عالم غیب نیست؟جز اینکه عقل نداشته باشید .فرض کنید نودونه درصد نیست روی یک درصد بروید جلو. ما ،هم بد هستیم هم می خواهیم با عالم غیب درارتباط باشیم؛وقتی مردیم همه چیز برایمان روشن می شود.

۲۱۱ -سَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُم مِّنْ آیَهٍ بَیِّنَهٍ وَمَن یُبَدِّلْ نِعْمَهَ اللّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ

ترجمه :ای پیغمبر از بنی اسرائیل سئوال کن که ما چقدر آیات وادله روشن بر آنها آوردیم،هر کس پس از آنکه نعمت وهدایتی که خدا به اوداد آن رابه کفر مبدل کن عذاب خدابر کافران بسیار سخت است.

با لجبازی نعمت خدارا ازدست می دهیم

*خدای بزرگ در قرآن از بنی اسرائیل خیلی اسم می آورند.بعضی ها جهل دارند بعضی ها عناد.خدای بزرگ کارهای جاهل را  می بخشند.عناد که داریم یعنی می فهمیم ولی لج می کنیم یعنی روبروی خدای خودمان ایستاده ایم. حجت بر بنی اسرائیل تمام شد ولی حرف خودشان می زدند. اسم بنی اسرائیل می آورند؛اگر مسلمان شیعه هم خواست این کارها را بکندمسلمان درستی نیست وکارش می شود مثل آنها.انسان اگر ازنعمت ها استفاده کندیادرست تصمیم بگیرد خوب است؛ نعمت فراوان است [مثل نعمت اولیاءخدا] هیچ زمانی زمین بدون اوتاد وولی  خدا نمی ماند. بایدخودمون راه پیدا کنیم واگر نکردیم تقصیر خودمون هست وهیچ عذری نداریم.

۲۱۲ -زُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاهُ الدُّنْیَا وَیَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ

ترجمه:جلوه نمود برای کافران متاع دنیوی که اهل ایمان را فسوس ومسخره می کنند ولی مقام تقوی وپرهیزکاری روزقیامت  بر ازکافران است وخدابه هر که خواهد روزی بخشد بی حساب.

تقوی وپرهیزگاری باعث برتری است

*گفته می شود پول فتنه هست؛آیازمانی که میلیاردر شدیم می توانیم از خدا دور نشویم ؟

 آدم پولدار ازجاهای گران خرید می کند؛ باید خودش راپولدار نشان بدهد .وسایل ،مهمانی ها…[به روش پولداری است] تا پولدار شدیم از فقیرها دور می شویم.یواش یواش زمانی می رسد که قوم وخویش بی پول را به نظر نمی آوریم و بی پول ها را مسخره می کنیم. اگر پولدار شدیم- در همین فامیل خودمون مستحق داریم غیر ممکن است که نباشد -آدم مستضعف را قایم می کنیم. تقوی و پرهیز کاری باعث برتری است نه شغل ومقام .شاید درصد زیادی ازما اگر با دکتر ،مهندس ،فوق لیسانس و… روبرو شویم  اصلا اسم وفامیلشون را یادمون می رود صداشون می زنیم آقای دکتر ،آقای مهندس و… فخر می فروشیم .اسم دارد اسمش هم یادمو ن می رود.

.حضرت محمد(صلی الله علیه وآله):

فروتنی،بنده رارفعت می بخشد؛پس فروتن باشید تا خدایتان رفعت بخشد.گذشت،بنده راعزت می دهد؛پس گذشت کنیدتاخدایتان عزت دهد،صدقه ،مال را افزون می کند؛پس صدقه دهید تاخدا مالتان را افزون کند.[۱]

متاع دنیا؛کل متاع دنیا در پول خلاصه می شود.هر چه پول بیشتر ،بیشتر داغمان می کنند ومی چسبانند به پشت وپهلویمان.

حضرت محمد(صلی الله علیه وآله):

هر کس دو درهم دارد حسابش سخت تر است از آن کس که یک درهم دارد وان که دو دینار دارد،حسابش سخت تر است ازآن کس که یک دینار دارد.(نهج الفصاحه،ح۱۶۲۷)

و…

دنیا خانۀکسی است که خانه ای ندارد ومال کسی است که مالی ندارد وکسی برای دنیا مال جمع می کند که عقل ندارد.[۲]

خدایا به اندازه ای بده که از خودت دور نشویم.

۲۱۳-کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ

ترجمه: مردم یک گروه بودند.خدا رسولان را فرستاد که نیکوکاران رابشارت دهند وبَدان رابترسانند وبا آنها براستی کتاب فرستاد تا حکم فرمایند به عدالت در موارد نزاع مردم،سپس همان گروه که بر آنان کتاب آسمانی آمد برای تعدی به حقوق یکدیگر درکتاب حق شبهه واختلاف افکندند پس خداوند به لطف خوداهل ایمان راازآن ظلمت شبهات به نور حق هدایت فرمود وخدا هرکه راخواهد راه راست بنماید.

رعایت نکردن عدالت وپیروی ازهوای نفس باعث تفرقه می شود

*مردم یک گروه بودند:

 در آیات قرآن ؛خداوندمی فرمایند: “کل آدم ها یک گروه بودند “اگر زمانی پیامبران بیایند همه باهم یک حرف می فرمایند .کل پیامبرانی که کتاب دارند یک گروه بودند پیامبر ها یک حرف  و کتاب ها _هر کدام در زمان خود-  کامل ترین ؛پس چه باعث تفرقه شد؟ مردم عدالت نداشتند ،هوای نفس غلبه کرد وبه خاطر برتری های دنیایی از هم جدا شدند.

“اختلاف می افکنند”:

خواهری می گفت قبلا بادوستان قرآن می خواندیم بعد غیبت می کردیم وقتی غیبت کردن راگذاشتم کنار به من گفتند افراطی و شروع کردند مسخره کردن.یاشبهه درست می کنند ؛خواهر وبرادر رابه جان هم می اندازند.

دقت کنید چقدرآیات قرآن قشنگ است.”ای کسانی که ایمان آورده اید ؛ایمان بیاورید.”

اهل ایمان ازظلمت به نور:

آنهایی که صبر برآزار مردم  می کنند اینها را از ظلمت به نور هدایت می کنیم نورغیب همان چیزی که بعد از مردن می فهمیم .کافر هم می فهمد ولی پناه بر خدا دستش کوتاه است.

۲۱۴-أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُم مَّثَلُ الَّذِینَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِکُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِیبٌ

ترجمه:گمان کردید که به بهشت داخل شوید بدون امتحانی که پیش ازشما بر گذشتگان آمدکه بر آنان رنج وسختیها رسید وهمواره پریشان خاطر وهراسان بودند تا آنگاه که رسول وگروندگان به اواز خدا مدد خواستند که خدایا کی مارا یاری کنی؟درآن حال خطاب شد بشارت ده که همانا یاری خدا نزدیک خواه بود.

*دقیقا آیات قرآن تکرار می شود برای تسلی دل ما “إنَّ مَعَ العُسرِ یُسریَ” تا امتحان پس ندهیم نمی توان گفت بنده خوبی هستیم .

پیروزی بندگان خالص خداوند

هر چه سر راهمان قرار گرفت ،سختی و…پریشان خاطری دارد ولی در عوض  «بشارت است» خدای بزرگ بشارت می دهند به ما پیام می رسد که  خدا از ماراضی هستند .با این دیگه آرام می شویم.”الا بذکر الله تطمئن القلوب”.شهید چمران در وصیت نامه شان به دست و پاشون می گویند دیگر زحمت به شما نمی دهم دیگه راحت می شوید.

ما مردن در پیش داریم حالا هر چند سال که عمر کنیم. ان شاءالله خداوندمردن خوبی  نصیب ماکنند وبا دست پر از دنیا برویم.

۲۱۵-یَسْأَلُونَکَ مَاذَا یُنفِقُونَ قُلْ مَا أَنفَقْتُم مِّنْ خَیْرٍ فَلِلْوَالِدَیْنِ وَالأَقْرَبِینَ وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ

ترجمه :از تو سؤال کنند چه انفاق کنیم ؟بگو :هر چه از مال خود انفاق کنید دربارۀ پدر ومادر وخویشان ویتیمان وفقیران وراهگذاران ؛وآنچه نیکویی کنید خداوند بر آن آگاه است.

انفاق طبق حکم الهی

*اگر خواستیم طبق خواسته ی خودمان ببخشیم این هوای دل است.برای انفاق اول پدر ومادر وفکر نکنیم که فقط درزنده بودنشان انفاق کنیم بلکه مرده هم نیاز دارد.پله پله انفاق کنیم” پدرومادر،خویشان،یتیمان،فقیران وراهگذاران”. اگر به معتاد انفاق کردیم می شود هوای دل ،کار خیرکه انجام نداده ایم هیچ؛ اشتباه هم کرده ایم. بایدببینیم دستور خدای تعالی درباره ی انفاق چیست و براساس آن عمل کنیم.

۲۱۶-کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ کُرْهٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ

ترجمه:حکم جهاد بر شما مقرر گردید وحال آنکه بر شما ناگوار ومکروه است،لکن چه بسیار شود که چیزی را شما مکروه شمارید ولی خیر وصلاح در آن بوده وچه بسیار شود چیزی را دوست دارید ودر واقع شر وفساد شما در آن است وخدا به مصالح دانا است وشما نادانید.

آگاهی خداوندازخیروشر بنده

*جهاد معولا برای مردها هست وجهاد زن خوب شوهر داری کردن و خانه را درست اداره کردن است.وقتی آدم بخواهدکاری رابرای خدا انجام بدهد سخت است.مردی که به جبهه می رود باید جان به کف باشد ،زن هم که در منزل کار می کندهمینطور. ممکن است زن دلش بخواهدخلوتی برای خودش داشته باشد ممکن است مریض باشدوحوصله نداشته باشد یا دلش بخواهد بیشتر عبادت کند ولی نتواند،ظاهراً خیلی سخت است ولی درآن خیر است چون ما زنها حق دیگران را به خودمان ترجیح دادیم.مبادا زن به اسم حقوق بشر که امریکا شروع کرده زیر بار حرف حساب شوهر نرود یا کار در خانه را بری خود کسر شأن بداند درصورتی که یک خانم خانه اگر بخواهد کار منزل راصحیح انجام بدهد وقت کم می آورد.

زن کارمند از خانه بیرون می رود و خیلی مشکلات پیش می آید می خواهد سر کارش برود.اگر توانستیم به هردو با هم برسیم بنا به اقتضای جامعه و بنا به نیاز و…هم شاغل باشیم هم خانه دار ولی اگر نتوانستیم خانه داری را انتخاب کنیم وبه خانواده برسیم.

زن خانه دار همه شغلی دارد شوهر داری،بچه داری ،مدیریت اقتصاد خانه،پرستاری و…مسئول امور تربیتی خانه زن است.زن؛ خانواده را اداره می کند وحقوقش را ازخدا می گیرد آن دنیا[خانه داری اجر اخروی دارد].برای زن چه شغلی شریف تر است؟خانه داری؛ باید افتخار کنیم به شغل خانه داری.

۲۱۷-یَسْأَلُونَکَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ وَصَدٌّ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَکُفْرٌ بِهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَإِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبَرُ عِندَ اللّهِ وَالْفِتْنَهُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ وَمَن یَرْتَدِدْ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُوْلَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالآخِرَهِ وَأُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

ترجمه:ای پیغمبرازتوراجع به جنگ در ماه حرام سؤال کنند بگو:گناهی است بزرگ ولی بازداشتن خلق ازراه خدا وکفر به خدا وپایمال کردن حرمت حرم خدا وبیرون کردن اهل حرم بسیار گناه بزرگتری است وفتنه گری فساد انگیز تر از قتل است وکافران پیوسته باشما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوان شما را از دین خود برگردانند وهر کس از شما از دین خود برگردد وبه حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاصی اعمالشان ضایع وباطل گردیده در دنیا وآخرت ،اهل جهنمند ودر آن همیشه معذب خواهند بود.

خاموش نمودن فتنه وآشوب

*این آیه ظاهرا صحبت اخلاقی ندارد ولی باطناً دارد وچقدرقشنگ است راجع به جنگ وماه حرام درآن گفته می شودو اینکه فتنه بالاتر از جنگ است.

شوهر از خانه بیرون رفته ،با هزار مسئله روبه رو شده خسته واردمنزل می شودزن حرف مادرشوهر می زنه ویامادر شوهر موقع که شوهر می آید چه صحبتی با پسر می کند،خلاصه شوهر تا می آید دعوا می شود .دو نفر اگر دعوا می کنند مثل بچه بهانه می گیرند نفس القا می کند ما نباید حرفها رابه یکدیگر برسانیم دروغ مصلحت آمیز فقط در مواقعی که جان در خطر باشد یا باعث فتنه شوداشکالی نداردمثلا برای صلح دادن زن وشوهرما بگوئیم  شوهرت دوستت داردتا دعوا تمام شود دروغ هم نگفته ایم چون فطرتا دوستش داردوحالا عصبانی است وحرفی زده.

اگر پشت سر ما حرف زدند حتی اگر حق هم با ما باشد ما باید فتنه راخاموش کنیم. فتنه از قتل بدتراست با این کار روح کسی را می کشیم، تا بیاید آرام شود تا از فکر وخیالات بیرون بیاید ،با حرف هایمان یک نفر راکشته ایم این است که از قتل بدتر است.



[۱] نهج الفصاحه،حکمت ۶۱۵

[۲] نهج الفصاحه،ح۱۵۹۷

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا