خانه / نمی از باران / تفسیر / بندگی و عبادت کنید پروردگار خود را

بندگی و عبادت کنید پروردگار خود را

بوی عطر بندگی

بندگی و عبادت کنید پروردگار خود را

اعبدوا ربَّکُم

بندگی و عبادت کنید پروردگار خود را

معنی عبودیت و عبادت چیست ؟‌

عبودیت در لغت به معنی اظهار تذلل و انقیاد و فرمانبری کوچک است نسبت به بزرگ عبادت منتهی درجه تذلل است نسبت به کسی که در منتهی درجه فضیلت و احسان و بزرگواری باشد این است که بیشتر امر فرموده که “لا تعبدوا الا ایاه”

کسی که اندک فهم و شعوری دارد فکر خود را به کار می اندازد تا آنکه خود و خدای خود را بشناسد پس از شناسایی خود که از شریفترین موجودات به شمار می رود خدای خود را نیز می شناسد “من عرف نفسه فقد عرف ربه “‌کسی که نفس و حقیقت خود را شناخت به همان شناسایی خود، خدای خود و مربی خود را می شناسد.

چنانکه گفته اند خودشناسی کلید خداشناسی است وقتی خود را به بندگی و خدای خود را به الوهیت شناخت می فهمد که بایستی اظهار ذلت و تواضع و بندگی خود را مخصوص گرداند به کسی که جان و هستی او در کف اختیار اوست و علی الدوام از او فیض می گیرد و اگر لحظه های فیض وجود را”مبدءفیاض ” به وی نرسد فوراً ‌از هستی بی نصیب می گردد.

ربَّکُم

آن مربی و پروردگاری که شما را از نیستی به هستی آورده و آنچه لازمه بقاء و کمال و ترقی و سعادت شماست به نیکوتر وجهی در دسترس شما نهاده زمین را فرش و مهد قرار داده که در آن آسایش نمایید و آسمان را سقف و بالای سر شما قرار داده که باران رحمت بر شما ریزش کند و از اقسام و انوع خوراکی ها و میوجات بهره ببرید و روزی خود را به دست آرید .

چه قدر عجیب است که انسان ناسپاس با این همه نعمتهای گوناگون که به شمار نمی آید ” و ان تعدوا نعمت الله لا تحصوها “‌(سوره ابراهیم آیه ۳۷)، که خداوند برای وی مهیا نموده سپاس ولّی نعمت خود را نمی نماید و او را به وحدت و یگانگی ستایش نمی کند و برای او ضد می تراشد و چنین گمان می‌کند که غیر حق تعالی در بقاء‌ و دوام وجود وی مدخلیت دارند مثل اینکه گوید اگر فلانی نبود مثلا مرده بودم یا فلان دوا نبود هرگز مرضم رفع نشده بود و امثال اینها بیچاره نمی داند تمام امور و آنچه هست از حق و مسخر امر وی‌اند و بدون اراده خالق متعال محال است چیزی در عالم انجام گیرد.

به اعتباری می توان تمام موجودات را “عبادالله “‌نامیدلکن بعضی به اختیار عبادت می کنندمثل افراد بشر و جن و ملائکه وبعضی بدون اختیار بلکه مسخر امر تکوینی حق ومجبور در فرمان بری می باشند مثل تمام افرادحیوانات،‌انواع و اقسامنباتات،‌انواع واقسام جمادات،‌که همگی آنهامسخر و مطیع امر تکوینی می بشاند وهیچ کی از آنهااز عبادت مرجوعه به خودسستی تمی نمایند.

(بانومجتهده امین،‌مخزن العرفان،‌ج۱،ص۱۵۷)

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا