خانه / نمی از باران / تفسیر / بیان حال منافقین و تدلیس آنها

بیان حال منافقین و تدلیس آنها

قلب آتشین

بیان حال منافقین و تدلیس آنها

ترجمه: بعضی از مردم کسانی می باشند که می گویند ایمان آوردیم به خداوند و ایمان آوردیم به روز قیامت در صورتی که آنها ایمان نیاورده اند به خیال خود خدا و رسول خدا و مؤمنین را فریب می دهند لکن فریب نمی دهند مگر نفس خود را و نمی فهمند در قلب آنها مرض است و خداوند مرض آنها را زیاد می کند و برای آنها است عذاب دردناک برای آنکه به مؤمنین دروغ می گفتند به اظهار ایمان و در باطن پیغمبر را تکذیب می نمودند.(سوره مبارکه بقره، آیات ۸و۹و۱۰)
توضیح آیات:
از “وَ مِنَ النّاس” تا سیزده آیه بیان حال منافقین و کسانی است که از روی تدلیس و خدعه وقتی به مؤمنین برخورد می نمودند اظهار ایمان می کردند و کلمه شهادتین می گفتند و چنین وانمود می کردند که با شما می باشیم و وقتی با کفار بودند اظهار کفر خود می نمودند این است که خداوند خبر می دهد به رسول خود که مؤمنین را از حال آنها آگاه گرداند که خود را از شرّ آن ها حفظ نمایند و فریب جماعت منافقین را نخورند و بدانند اینها حقیقت مؤمن نیستند و “مِن” برای تبعیض است و “ناس” اسم جنس و”لام” برای تعریف جنس است یعنی بعضی از جماعت مردم چنین می باشند و گویند انسان را برای این انسان گویندکه در روز الست با خدا عهد بست و در دنیا فراموش نمود و انسان مأخوذ از نسیان است یا انسان از اُنس است که همیشه طالب این است که به مثل خود انس بگیرد.
معنی خدعه چیست و منافقین چگونه خدعه می کردند
اصل “خدع” اخفاء نمودن و وانمودن خلاف باطن و تظاهراتی است که اصل و مبنی صحیحی ندارد و رویه منافقین بر همین منوال بوده که تظاهر ایمان می نمودند در صورتی که در باطن منکر بودند بلکه در صدد ایذاء مؤمنین و مسلمین بر می آمدند و به گمان خود مؤمنین را فریب می دهند و نمی دانستند که خود را فریب می دهند و ضرر نفاق عاید خود آنها می گردد نه به مؤمنین .چنانچه فرمود: “و احاطه نمی کند مکر و اندیشه نمودن بدی مکر به اهلش یعنی به مکر کننده-فاطر/۴۱)
و محرک منافقین بر نفاق جهاتی احتمال داده شده.
۱٫ حفظ جان و مال و عِرض خود زیرا که مسلمانها جهاد را به دستور رسول اکرم تا وقتی ادامه می دادند که کفار شهادتین به زبان جاری نمایند.
۲٫ نزد مسلمانها محترم باشند و مؤمنین به نظر اجلال به آنها نظر نمایند.
۳٫ اظهار اسلام می نمودند برای جاسوسی، که تفتیش نمایند و از اسرار مسلمانها اطلاع پیدا نمایند و به کفار خبر دهند.
۴٫ اظهار ایمان می کردند به طمع غنیمت و غیر اینها از اغراض فاسدی که در نظر داشتند و چون رسول اکرم صلی الله علیه و آله مأمور به ظاهر بود لذا در بسیاری اوقات افشاء سرّ آنها را نمی نمود.
(بانو حاجیه امین، مخزن العرفان، ج۱ص۱۲۷)

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا