خانه / نمی از باران / تفسیر / تفسیر چند آیه از امام حسین علیه السلام

تفسیر چند آیه از امام حسین علیه السلام

سوره‌ بقره‌

سوره‌ بقره‌ دومین‌ سوره‌ قرآن‌ کریم‌ ودارای‌ دویست‌ وهشتاد و شش‌ آیه‌ می‌باشد.این‌ سوره‌ از سوره‌های‌ مدنی‌ است‌ وتنها یک‌ آیه‌ آن‌

(واتقوا یوما ترجعون‌ فیه‌ الی‌ الله‌)مکی‌ است‌ وامام‌ صادق‌ علیه‌السلام در فضل‌ قرائت‌این‌ سوره‌ فرموده‌ است‌: هر کس‌ این‌ سوره‌ وسوره‌ آل‌ عمران‌ را بخواند، او روز قیامت‌ در زیرسایه‌ این‌ دو سوره‌ قرار دارد.

(من‌ یرغب‌ عن‌ مله‌ ابراهیم‌ الا من‌ سفه‌ نفسه)

جز افراد سفیه‌ ونادان‌ کسی‌ از آیین‌ ودین‌ ابراهیم‌ روی‌ گردان‌ نباشد.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در بیان‌ پیروان‌ دین‌ و آیین‌ ابراهیمی‌ می‌فرماید:

ما احد علی‌ مله‌ ابراهیم‌ الا نحن‌ وشیعتنا وسائر الناس‌ براء.

هیچ‌ کسی‌ بر دین‌ وآیین‌ حضرت‌ ابراهیم‌ علیه‌السلام جز ما وشیعیان‌ ما نیست‌ وسایر مردم‌از دین‌ وآیین‌ او جدا هستند.

(الذین‌ اذا اصابتهم‌ مصیبه‌ قالوا انا لله‌ وانا الیه‌ راجعون‌)

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در این‌ باره‌ می‌فرماید:

من‌ اصابته‌ مصیبه‌ فقال‌ اذا ذکرها: (انا لله‌ وانا الیه‌ راجعون‌) جدد الله‌ له‌ من‌اجرها مثل‌ ما کان‌ له‌ یوم‌ القیامه‌.

هر گاه‌ کسی‌ که‌ مصیبتی‌ بر او وارد شده‌ به‌ یاد آن‌ حادثه‌ ناگوار افتد وبگوید.ما از خداییم‌ وبه‌ سوی‌ او باز می‌ کردیم‌. خداوند پاداش‌ دیگری‌ بمانند پاداش‌ اخروی‌ آن‌ به‌ او عطا می‌کند.

(ثم‌ افیضوا من‌ حیث‌ افاض‌ الناس)

پس‌ کوچ‌ کنید ازهمان‌ جایی‌ که‌ مردم‌ کوچ‌ می‌کنند.

شخصی‌ به‌ خدمت‌ امیر مؤمنان‌ علیه‌السلام شرفیاب‌ شد وگفت‌: اگر شما دانایید مرا ازمعنای‌  “فاس‌” و “اشباه‌ الناس‌” و ” نساس‌” آگاه‌ سازید.

امیر مؤمنان‌ علیه‌السلام فرمودند: یاحسین‌ اجب‌ الرجل‌.

حسین‌ جواب‌ این‌ مرد را بده‌.

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام فرمودند:

اما قولک‌: اخبرنی‌ عن‌  “الناس‌” فنحن‌ الناس‌ ولذلک‌ قال‌ الله‌ تعالی‌ ذکره‌ فی‌کتابه‌: (ثم‌ افیضوا من‌ حیث‌ افاض‌ الناس‌.) فرسول‌ الله‌ الذی‌ افاض‌ الناس‌.

جواب‌ سوال‌ تو در باره‌ معنای‌ ناس‌ این‌ است‌ که‌ ما ناس‌ هستیم‌ به‌ همین‌ جهت‌خداوند در قرآن‌ کریم‌ فرموده‌اند.

اما قولک‌:  “اشباه‌ الناس‌” فهم‌ شیعتنا وهم‌ موالینا وهم‌ منا ولذلک‌ قال‌ ابراهیم‌ علیه‌السلام

فمن‌ تبعنی‌ فانه‌ منی‌.

اما مراد از  “اشباه‌ الناس‌” آنان‌ شیعیان‌ وپیروان‌ می‌باشند آنان‌ از ما هستند چنانکه‌حضرت‌ ابراهیم‌ ـ درباره‌ پیروان‌ خود ـ فرموده‌اند: هر کس‌ از من‌ پیروی‌ کند بی‌ گمان‌ ازمن‌ است‌.

واما قولک‌:  “النساس‌” فهم‌ السواد الاعظم‌ واشار بیده‌ الی‌ جماعه‌ الناس‌ ثم‌ قال‌: اِن‌ْ هم‌ اِلاّ کالانعام‌ بل‌ هم‌ اضل‌ّ سبیلا؛

اما مراد از  “نساس‌” توده‌ مردم‌ می‌باشد ـ امام‌بادست‌ اشاره‌ به‌ جماعت‌ مردم‌ کردند ـ واین‌ آیه‌ را تلاوت‌ نمودند.

جواب‌ سوال‌ تو در باره‌ معنای‌ ناس‌ این‌ است‌ که‌ ما ناس‌ هستیم‌ به‌ همین‌ جهت‌خداوند در قرآن‌ کریم‌ فرموده‌اند. اما مراد از  “اشباه‌ الناس‌” آنان‌ شیعیان‌ وپیروان‌ می‌باشند آنان‌ از ما هستند چنانکه‌حضرت‌ ابراهیم‌ ـ درباره‌ پیروان‌ خود فرموده‌اند: هر کس‌ از من‌ پیروی‌ کند بی‌ گمان‌ ازمن‌ است‌.

آنان‌ چیزی‌ جز چهارپایان‌ نمی‌ باشند بلکه‌ از آنها نیز گمراه‌ترند.

(لا یکلف‌ الله‌ نفسا الا وسعها)؛ خداوند هیج‌ کس‌ را جز به‌ اندازه‌ تواناییش‌تکلیف‌ نمی‌کند

امام‌ حسین‌ علیه‌السلام در این‌ باره‌ می‌ فرمایند:  “ما اخذ الله‌ طاقه‌ احد الا وضع‌ عنه‌طاعته‌ ولا اخذ قدرته‌ الا وضع‌ عنه‌ کلفتَه‌؛

خدا همواره‌ هر گاه‌ تاب‌ وتوان‌ از کسی‌ گرفت‌ طاعت‌ وانجام‌ تکالیف‌ را از او برمی‌دارد چنان‌ که‌ اگر قدرت‌ از کسی‌ گرفت‌ سختی‌ وفشار را از او بر می‌دارد.

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

یک نظر

  1. سایت جدید مبارک
    خوبین؟
    ممنون به خاطر مطلبتون .
    براتون ارزوی موفقیت میکنم کلی چیز یاد گرفتم
    به منم سر بزنین خوشحالم می کنین
    یاعلی

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا