خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / راه یافتگانِ سبک بار

راه یافتگانِ سبک بار

 سبک بار

۱۵۶-الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

 ترجمه:آنانکه چون بحادثه سخت وناگواری دچار شوند صبوری پیش گرفته وگویند: ما بفرمان خدا آمده وبسوی او رجوع خواهیم کرد.

عدم تعلق به دنیا

*ان شاءالله که خداوند فهم قرآن رانصیب همه بفرمایند.اگر مومن ازهرچیز کوچک یا بزرگ ناراحت نشود ،این برایش اجراست.اکثر خانواده شهدا ازاینکه بچه آنها شهید شده شکایتی ندارند و می گویند امانتی بوده که به خداوند برگردانده شد.

حضرت امام علی بن حسین(علیه السلام)فرمود:

خوشنودی به قضای ناخوشایند الهی عالی ترین پایه های ایمان ویقین است.[۱]

۱۵۷أُولَئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ 

ترجمه :آن گروهند مخصوص الطاف الهی ورحمت خاص خدا ،وآنها خودهدایت یافتگانند.

راه یافتگان، سبک بار ودر راه مستقیم هستند

صفت رحمانیت خدا شامل همه بندگان وصفت رحیمی ایشان شامل بندگان مومن خواهد شد ان شاءالله.در چه صورت؟

آیا همانطور که می خواهیم عروسی برویم وخود را ازچند روز قبل آماده می کنیم،همین اندازه هم به فکر مسافرت آخرت هستیم؟ اگر نیستیم در غفلتیم.

قرآن کریم می فرمایند:

فَتَمَنَّوا المَوتَ إن کُنتُم صَادِقیِنَ[۲]“پس تمنای مرگ کنید اگر راست می گویید ،.”  یعنی کاملا آماده باشیم.

حضرت امام سجاد (علیه السلام)فرمود:

براستی آمادگی برای مرگ،دوری ازحرام و بذل وبخشش در کار خیر است.(بحار الانوار،ج۴۶)

اگر کسی اینطور فکر کرد که تنها بایک کفنی زیر خاک می رود رحمت خاص الهی شامل حال او می شود و “اهدنا الصراط المستقیم” روزی او هست.

فقیر وغنی زیر خاک یکی هستند واز نظر خدای تعالی آن کس به راه راست بوده است عزیز است وربطی به فقر وغنای کسی ندارد.

اگر خودرامالک همه چیز دانستیم جزءگروه ضالین هستیم مثلا می گوئیم همین که شوهر کردم شوهرم حق رفتن به خانه مادرش راندارد وروابط مادر شوهر وعروس اغلب تیره است چرا؟ چون خودرا مالک همسر می دانند یا مسائل نظیر این(پناه برخدا).

 مومن در صراط مستقیم هرچه کوله بارش سنگین تر باشد راه را به سختی می رود بنابراین وارد راه که شدیم باید کوله بار مان راسبک کنیم تابتوانیم خوب بدویم.ان شاءالله خودرا از علاقه های غیر ضروری دنیادور کنیم.

۱۵۸- إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَهَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ

ترجمه:سعی صفا ومروه ازشعائر دین خدااست،پس هر کس حج خانه کعبه با اعمال مخصوص عمره به جای آورد بر او باکی نیست که سعی نیز بجای آورد وهر کسی براه خیر ونیکی شتابد خدا پاداش وی خواهد داد که اوبه همه امور دانا است.

درک معارف باطنی حج داشته باشیم

با سعی وتلاش درک معارف باطنی حج داشته باشیم .کسانی که خودرا آماده زیارت حج می کنند باید یک مراقبه ومحاسبه ای با خود داشته باشند تا این دل آماده شود.

اول حج باطن بعد حج ظاهر .خوب است قبل ازرفتن به حج واجب کتابها و جزوه های معرفتی حج را مطالعه کنیم .

حج باطن یعنی فارغ بال از خود شویم .

 حج ظاهر که ازهمه اقوام دور می افتیم واعمال را طبق احکام به جا می آوریم .

محاسبه ای داشته باشیم ببینیم خانم هاجر وقتی که حضرت ابراهیم -علیه السلام-می خواستند اورابا یک بچه در مکه تنها بگذارندوبروند چه کردند؟آیا بی تابی کردند و گفتند مراتنها نگذار؟ اگر ما هم مانند ایشان در بیابان با یک بچه تنها بمانیم چکار می کنیم؟آیا استقامت وپایداری داریم؟ ایشان سعی کردند تابع امر خدای تعالی باشد وراضی به رضای او؛ بچه رادر یک بیابان تنهای تنها پرورش دهندو متوسل به خدای بزرگ شدند تاکودکش از بین نرود وروزیش رابرساند.بی علت نیست که نام ایشان به عنوان همسر حضرت ابراهیم-علیه السلام- در قرآن آمده است.ان شاءالله که درک معرفت باطنی حج را خداوند نصیب همه مسلمین کنند.

حج پرورش روح و آموزش جهت مبارزه باطاغوت زمان و انجام اوامر الهی . حج را باید نگه داشت.

۱۵۹-إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَیِّنَاتِ وَالْهُدَى مِن بَعْدِ مَا بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتَابِ أُولَئِکَ یَلعَنُهُمُ اللّهُ وَیَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ 

ترجمه :آن گروه اهل کتاب که آیات واضحه را کتمان نموده وبعد از آنکه برای هدایت مردم در کتاب بیان کردیم آن را پنهان داشتند ،آنها را خدا وتمام جن وانس وملک نیز لعن می کنند.

با شناخت آیات ،حرمت نگه داریم

*اگر در مورد آیات محکم دو دل شدیم مسلمان درستی نیستیم .ما درک آیات متشابه رانداریم البته آن را هم باید با تحقیق پیدا کنیم وگرنه از قرآن خواندنمان چندان درک معرفتی حاصل  نمی شود .حرمت نگه داریم وکار درست انجام دهیم.

۱۶۰-إِلاَّ الَّذِینَ تَابُواْ وَأَصْلَحُواْ وَبَیَّنُواْ فَأُوْلَئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَأَنَا التَّوَّابُ الرَّحِیمُ  

ترجمه:مگر آنهائی که توبه کردند وبه اصلاح مفاسد اعمال خود پرداختند وبیان کردند آنچه راکه کتمان کردند،پس توبه اینان رامی پذیریم که منم توبه پذیر ومهربان.

اگر خدای نکرده زمانی باآیات قرآن ضدیت کردیم سعی کنیم  به خود بیائیم و توبه کنیم ان شاءالله. سعی کنیم به احکام واوامر الهی عمل کنیم وتوبه مان توبه نصوح باشد.

پیامبر خدا- صلی الله علیه وآله- می فرمایند:

توبه نصوح پشیمانی از گناهی است که مرتکب شده ای و آمرزش خواستن از خدا و این که هرگز به آن بر نگردی.[۳]

بعد هم به فکر اصلاح کارهای اشتباه خود باشیم ازجمله قضای نمازهای واجب، رد مظالم،خمس،روزه های قضا وامر به معروف ونهی از منکر یعنی به دیگران هم همین کارها را یاد بدهیم هر چند به ما طعنه بزنند،مسخره کنندو… البته موارد امر به معروف ونهی از منکر سعی شود با توجه به شرایط آن رعایت شود تا فایده داشته باشد واثر کند ان شاءالله .

کسی که گناه می کند مریض روحی است.در ما خو های حیوانی هم هست باید سعی کنیم آنها را ازبین ببریم.[۴]

۱۶۲- خَالِدِینَ فِیهَا لاَ یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلاَ هُمْ یُنظَرُونَ

ترجمه :همیشه درجهنم به عذاب وشکنجه اند نه بر آنان تخفیف عذاب دهند ونه به نظررحمت بنگرند.

همیشه در عذاب

از آیات عذاب می گذریم .اگر کسی لحظه ای فکر کند که “من فهمیدم “[وکافی است]خطرناک است.

حضرت امام علی _علیه السلام _می فرمایند:

نفس بد فرمانِ ظاهر آرا،همچون منافق،چاپلوسی می کند وخودراچون دشمن مسلط می شود و باخودخواهی وقلدری فرمان می راند و(شخص را)به جایگاه های بدی و هلاکت می کشاند.[۵]

حواسمان به مناجات التائبین باشد، اگر تائب باشیم عذاب برداشته می شودان شاءالله.

حضرت امام علی- علیه السلام :

از طریق جهادِ پیگیر با نفس هایتان بر آنهامسلط شوید.[۶]

اگر کسی ذره ای منیت داشته باشیم وفکر کنیم  عذاب شامل حالمان نمی شود این فکر درست نیست تا آخر عمر از شر شیطان ونفس اماره به خدای بزرگ پناه  ببریم .

حضرت امام سجاد- علیه السلام:

در مناجات می فرمایند:

خدای من،به تو شکایت می کنم از نفسی که همواره به بدی فرمان می دهد وبه سوی گناه می شتابد وبه معاصی تو حریص است…پر عذر و بهانه است ،آکنده از غفلت و بی خبری است،مرا به سوی گناه می شتاباند و در کار توبه امروز و فردامی کند.[۷]

۱۶۳-وَإِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ

ترجمه :خدای شما خدای یکتا است ،نیست خدائی مگر او که بخشاینده ومهربان است.

خدای شما یکتاست

در نماز می گوئیم :”قل هوالله احد” که آیه اول ازسوره اخلاص است. اگر  با توجه به شرح نماز  این “احد” را درست گفتیم می فهمیم خداوند بزرگند وهمه دنیا کوچک البته به همه احترام می گذاریم ولی در برابر خداوند همه کوچکند و خودمان  هم هیچی نیستیم ،ذلیل،فقیر وحقیر پیش خدای خودمان.

بنابر این” احد”یعنی فهم اینطوری و” الرّحمن الرّحیم “یعنی  بخشنده ومهربان به کسی که این جوری “اَحَد”بگوید وگرنه خداوند؛ قهار وجبار هم هستند .خداوندِ عادل وجبران کننده از روی محبت ما را تنبیه می کنند تاآدم شویم .بعضی می گویند خدایا مگر چکار کرده ام -حالت طلبکاری -ولی بعضی می گویند کوچکترین ناراحتی که برایم پیش می آید می گردم ببینم چه خطایی از من سر زده است که تنبیه شدم.

۱۶۴-إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّهٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

ترجمه:محققا در خلقت آسمانها وزمین ورفت وآمد شب و روز وکشتیها که بر روی آب برای انتفاع خلق در حرکت است وبارانی که خدا ازبالا فرو فرستاد تا به آن آب زمین را بعد ازمردن زنده کرد وسبز وخرم گردانیدودربرانگیختن انواع حیوانات درزمین و وزیدن بادها به هر طرف ودر خلقت ابر که میان زمین وآسمان مسخر است در همه این امور ادله واضح برای عاقلان است.

عقل بیشتر، باعث شرح صدر می شود

*می فرمایند:”ادله واضح برای عاقلان”.عاقل؛کدام عاقل آن که بیاید سیر در آفاق کند؟زیر باران می رویم وکاری نداریم که سرما می خوریم یا نه، بزرگتر که شدیم موقع باران دعا می کنیم.[هرچه بزرگتر شویم خواسته ها جدی تر می شود]

در قنوت ،دعا کنیم برای نزول باران.بارش باران کم شده ببینیم چه خبر است.

۱۶۵-وَمِنَ النَّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دُونِ اللّهِ أَندَادًا یُحِبُّونَهُمْ کَحُبِّ اللّهِ وَالَّذِینَ آمَنُواْ أَشَدُّ حُبًّا لِّلّهِ وَلَوْ یَرَى الَّذِینَ ظَلَمُواْ إِذْ یَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّهَ لِلّهِ جَمِیعًا وَأَنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعَذَابِ

ترجمه:برخی از مردم نادان غیر خدارا همانند خدا گیرند وچنانکه خدارابایست دوست داشت باآنهادوستی ورزند،لیکن آنها که اهل ایمانند کمال محبت ودوستی رافقط بخدا مخصوص دارند واگر فرقه مشرکین ستمکار بدانندوقتی که عذاب خدارا مشااهده کنند که قدرت خاص خدا است وعذاب خدا مشرکان رابسیا رسخت است.

سر خم نکردن در مقابل هر شخص،با درک وفهم الهی

*در اسلام است که می گویند باکافر دوست نشوید ،حال ببینیم آیا ماغیر خدارا دوست گرفته ایم یا نه؟آیا تولی وتبری داریم یا نه؟فکر نکنیم اگر با یهودی ها دوست نیستیم پس دیگر کارمان درست است خیر جلو هر شخص  بدون درک وفهم الهی اگر سرمان خم شد واز او کمک خواستیم این یک نوع شرک خفی است.آیا با کسانی که نماز نمی خوانند دوست ومهربانیم ؟ البته اگر چنین کسی از ما کمک خواست کمکش می کنیم ولی این به معنای مهربانی با او نیست ووظیفه انسانیت را انجام داده ایم .اگربچه مان غیبت کرد باید به حرفش گوش  بدهیم ؟اگر اینکار را کردیم وتذکرندادیم، اورا به این کار تشویق می کنیم.خیلی حواسمان راجمع کنیم ماه مبارک رمضان درپیش داریم همراه با ظاهر روزه داری ،اعضا وجوارح هم روزه باشد ان شاءالله.

 تولی ودوستی باهمه جهت رضای خداوند وتبری بادشمنان خداوند چون احکام الهی را عمدا نقض می کنند.


تحف العقول/ص۳۱۸[۱]

[۲] سوره مبارکه جمعه/۶

-منتخب میزان الحکمه حکمت۹۹۵

[۴] به کتاب معراج السعاده رجوع شود

-منتخب میزان الحکمه حکمت ۶۱۹۸[۵]

-منخب میرران الحکمه حکمت ۶۲۰۲[۶]

-منتخب میزان الحکمه حکمت ۶۱۹۹[۷]

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا