خانه / نبض زندگی در آیین بندگی / این است کتابی که در حقانیت آن هیچ تردید ی نیست

این است کتابی که در حقانیت آن هیچ تردید ی نیست

 

  1. ۱٫     الم:

حضرت امام علی -علیه السلام -فرمودند:

هر کتابی را گزید ه و خالصه ایست و خالصه ی قرآن ،حروف مقطعه آن است.[۱]

حروف مقطعه از رموز قرآن است و مفسران در این مورد نظر قطعی بیان نکرده اند و شاید بتوان گفت که این ها شماره علم ازلی در لوح محفوظ و رمز وصل شدن است.

حضرت امام صادق-علیه السلام -می فرمایند:

الم یک حرف از حروف اسم اعظم خداست که هرجزیی از آن درجایی ازقرآن مجید آمده است .پیامبر -صلی الله علیه و آله وسلم- و امامان معصوم -علیهم السلام -که به مکان آن ها آگاهی دارندهر گاه خواسته باشند خداوند رابه اسم اعظمش بخوانند آن حرف تقطیع شده رابا هم تلفیق کرده و دعا می کنند.[۲]

  1. ۲٫     ذَالِکَ الکِتَابُ لَارَیبَ فِیهِ هُدیً لِلمُتَّقیِنَ

ترجمه:این است کتابی که در حقانیت آن هیچ تردید ی نیست . مایه هدایت تقوا پیشگان است.

متقین دارای طهارت باطن ونیت خالص هستند.قرآن،حق ودارای باطنی عمیق است وپی بردن به اصل آن میسر نیست.

حضرت محمد- صلی الله علیه و آله و سلم- می فرمایند:

قرآن ظاهری اُینَق (زیبا و خوش آیند) و باطنی عمیق دارد. [۳]

کسی که به کتاب خدا شک دارد در واقع نسبت به پروردگار ،قیامت و معاد تردید دارد. اگر پرهیزگار شدیم و از گناه دوری کردیم قرآن کریم راهنمای ما خواهد شد.

به بارانی که می بارد به دقت کنیم . اگر دو کاسه را زیر باران قرار دهیم یکی به طریق معمولی و دیگری وارونه ؛باران درکدام یکی جمع می شود؟

اگر به طرز صحیح وباتدبر قرآن کریم رابخوانیم می توانیم باران رحمت الهی را جمع کنیم ونور قرآن کریم به جانمان برسد وگرنه مَثَل ما همان کاسه وارونه ای است که باران در آن جمع نمی شود.

  1. ۳٫     الَّذِینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ وَ یُقیمونَ الصّلوه وَمِمّا رَزَقنَاهُم یُنفِقُونَ

ترجمه :آنان که به غیب ایمان می آورند و نماز رابر پامی دارندو از آنچه به ایشان روزی داده ایم انفاق می کنند.

یؤمنون بالغیب:

به هرچیز پنهان غیب گفته می شود.ما باطنی داریم پنهان از خودمان که به وسیله اعمالمان بروز پیدامی کند .

انسان باتمام صفات رذیله اش هست به همین خاطر نمی خواهیم با حقیقت پنهان خودمان آشناشویم باطن مان برای خودمان مخفی می ماند.نیت مربوط به باطن میشود . کارهایمان ظاهر است. متأسفانه از اختیاری که داده اندخداوند به ما داده اند سوءاستفاده می کنیم و مشمول آیه” اولئک کالانعام بل هم اضل” می شویم.

عالم غیب را به طور یقینی باور نداشتن باعث ترس انسان ها از مردن شده است .برای مثال اگر جنین در رحم مادر اختیاری داشت شاید حاضر نبود آنجارا ترک کند و به دنیا بیاید.

یقین نداشتن به آیات محکم و متشابه قرآن کریم منجر به عدم درک معرفتی می شود.

یقیمون الصلوه:

نماز معراج مومن است.کدام مومن؟مومنی که طبق حدیث دارای صدوسه صفت باشد .

 حضرت محمد( صلی الله علیه و اله و سلم) می فرمایند:

ایمان مومن کامل نمی شود تااینکه دارای صدوسه خصلت در فعل، عمل، نیت، باطن وظاهر گردد. [۴]

برای اینکه نمازمومن معراج باشدبه چند نکته اشاره می شود:

۱٫اهمیت دادن به نوافل زیراکل نمازها به وسیله نوافل محاصره میشود.

۲٫باحضور قلب وارد نمازخانه شدن

حضرت امام صادق -علیه السلام -می فرمایند :

هر گاه وارد نماز شدی بر تو باد به خشوع و توجه قلبی درنمازت زیراخدای تعالی می فرمایند:همانان که در نمازشان خاشع اند.

۳٫داشتن مکانی مخصوص نماز به عنوان نماز خانه درمنزل.

امام صادق- علیه السلام –فرمودند:

“در منزل جدمان علی –علیه السلام –اتاقی برود که در آن چیزی وجود نداشت جز یک فرش یک شمشیر و یک قرآن .حضرت همیشه نمازشان رادر آنجا اقامه می کردند.”[۵]

۴٫پوشیدن لباس سفید برای نماز

لباس جداگانه ای برای نماز قرار دهیم نه با همان لباس نامرتب سر سجاده حاضر شویم.

“مستحب است مهیا نمودن رخت هایی مخصوص نماز که پس از فارغ شدن بیرون آورد.”[۶]

۵٫نماز اول وقت

اولویت با نماز اول وقت است ،مگراین که  بچه یا شخص مریض باشد که به آن ها زودتر باید غذا داده شود.

وچنانچه هنگام نمازمیهمان وارد منزل شد بازهم اولویت به نماز اول وقت است .البته از قبل مواد خوراکی (میوه ،شربت…)جهت پذیرایی و جانماز آماده می گذاریم و برای احترام کسب اجازه ای از او می کنیم.

۶٫نماز عاشقانه خواندن:

چنانچه نمازمان از روی عادت نباشد و عاشقانه نماز بخوانیم درک می کنیم که خداوند باما صحبت می کنند و عظمت راحس کرده و خود را در محضر خداوند می بینیم.

معصومین –علیهم السلم – هنگام نماز رنگ از صورت مبارکشان می پرید.

حضرت علی- علیه السلام- هنگام نماز می لرزید و رنگش عوض می شد.  پرسیدند چرا اینگونه می شوید .فرمودند :وقت نماز است .این امانت راخداوند به آسمان و زمین دادند نتوانستندقبول کنند ولی انسان قبول کرد. [۷]

حضرت علی -علیه السلام:

کسی که هنگام خواندن نماز واجب می ترسد در نماز مستحب هم می لرزد ،این ترس و لرز هیبت است.[۸]

عشق یعنی عمل ،آن کس که عمل ندارد عشق ندارد،زیرا عاشق خداوند حواسش به ذره المثقال در انجام کارهایش است.انجام مستحبات باعث سرعت درعمل می شود.زیرا مستحبات دارای نوری هستند که به خاطر حجاب نمی بینیم.

در آخر آیه می فرمایند:”ومما رزقناهم ینفقون”کسانی که از آن چه روزیشان کرده ایم انفاق می کنند.

انفاق خالصانه داشته باشیم. نیت این نباشد که همه آگاه بشوند.خداوند بزرگ بدانند کافی است مثلا اگر به موسسه خیریه کمک می کنیم نگه داشتن قبض لزومی ندارد.البته هنگام ضرورت ؛انفاق آشکار اشکالی ندارد.

ومثال دیگردرمورد انفاق اینکه هر چند در حدیث است که”مهمان” کار نکند؛اما مهمان دعوت می کنیم واز قبل مقدمات کار رافراهم نمی کنیم و ازاو کمک می گیریم.جلوی مهمان غریب ریا می کنیم وبهترین ظرف هایمان رابیرون می آوریم وپناه بر خدابین مهمان ها تفاوت قائل می شویم.

بنابر این ایمان به غیب،بر پاداشتن نماز وانفاق خالصانه سه اصل مهم هستند که ما رادر رسیدن به تقوای الهی نزدیک می کنند.



[۱] کتاب سر البیان فی علم القران-حسن بیگلری

[۲] تفسیر روایی –ج۳

[۳] تفسیر صافی –ص-۴

[۴] بحار الانوار-جلد ۶۷

[۵] محاسن برقی-ج۲ص۶۱۲

[۶] سراج الشیعه ص۲۹-توضیح المسائل حضرت امام خمینی (ره)مسأله ۸۶۴

[۷] عوالی اللعالی –ج۱ص۳۲۴

[۸] میزان الحکمه ج۷ص۳۱۲۹حکمت۱۰۶۸۰

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا