طلبکار خدا!

طلبکار خدا!

۱۶۸-یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُواْ مِمَّا فِی الأَرْضِ حَلاَلًا طَیِّبًا وَلاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ

ترجمه:ای مردم از آنچه درزمین است حلال وپاکیزه تناول کنید وپیروی نکنید وساوس شیطان را ،محققاً شیطان از برای شما دشمنی است آشکار.

تأثیرخوراک حلال

*تمام معصومین -علیهم السلام- و اولیاء خدا می فرمایند:” خوراکی که برای بزرگ کردن بچه به او خورانده می شود باید حلال وپاکیزه باشد”.باید دقت کنید که آنهاچکار کرده اند که به این مقام رسیده اند اگر دقت کنیم همه با خوراک های حلال پرورش پیدا کرده اندودور از اعمال خلاف وگناه بوده اند.البته گناهان کوچک باگناهان بزرگ فرق دارد.

در قرآن کریم اسم حضرت مریم -علیه السلام- واسم زن فرعون -خانم آسیه- آورده شده چرا؟چون فطرتا همه پاکیم[زن ومرد یکسان هستند] واگر تلاش کنیم که به فطرت اصلی خود برگردیم ماهم باکمک خدای تعالی پاک خواهیم شد ان شاءالله. اختیار دست خودماست که دنبال فطرت اصلی خود برویم ویا پناه بر خدا دنبال پدرومادر گمراه وطاغوتی .

خدای تعالی توبه کاررا بسیار دوست دارند چون زیاد سختی کشیده تا توانسته خود را از آلودگی های زمان نادانی اش نجات بدهد وسعی کرده به فطرت خدایی خود برگردد .در این راه خوراک حلال بسیار موثر است.

از وصایای حضرت امام علی-علیه السلام-به کمیل:

ای کمیل به درستی که زبان تراوش کند از قلب وقلب قوت یابد از غذا ،پس تأمل کن در آنچه تغذیه نمایدقلب وجسم تو،پس اگر آن حلال نباشد ؛قبول نفرماید خدا تسبیح وتشکر تورا.[۱]

به همین خاطر شخص تائب باید آنقدر سختی بکشد تا گوشت های حرامی که دربدنش جمع شده آب شود ودوباره جای آن گوشت پاک با خوردن غذاهای حلال پرشود.

حضرت علی -علیه السلام -درمعنای استغفار می فرمایند:

استغفار درجه والا مقامان است ودارای شش معنا است…پنجم گوشتی که ازحرام براندامت روییده ،با اندوه فراوان آب کنی ،چنان که پوست به استخوان چسبیده گوشت تازه بروید..[۲]

 [بعد ازتوبه]مواظب باشیم که گرفتار افراد ناباب شیطان صفت نشویم [وبا آنها معاشرت نداشته باشیم].

۱۷۰-وَإِذَا قِیلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَیْنَا عَلَیْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ یَعْقِلُونَ شَیْئًا وَلاَ یَهْتَدُونَ

ترجمه: وچون کفار را گویند :پیروی از شریعت وکتابی که خدا فرستاده کنید پاسخ دهند که ما پیرو کیش پدران خود خواهیم بود ،آیا بایست آنهاتابع پدران باشند درصورتی که آنها نادان بوده وهرگز بحق وراستی راه نیافته اند؟

پیروی از شریعت وکتابی که خدا فرستاده اند

*حضرت امام کاظم –علیه السلام-به هشام در پیروی از خرافات:

خداوندکسانی راکه اهل درایت نیستند مورد مذمت قرارداد. آیه ۷۰سوره مبارکه بقره به بعضی گفته می شود خداوند آنچه گفته تبعیت کنید می گویند آنچه پدران عمل می کردندبه آن پایبندیم ،آیا آنها نمی دانند که پدران آنها اهل درایت نبودند؟

۱۷۲-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ

ترجمه:ای اهل ایمان روزی حلال وپاکیزه که نصیب شما کردیم بخورید وشکر خدا به جای آرید وتنها سپاس او گوئید اگر شما خالص خدا می پرستید.

رزق وروزی حلال و شکر وسپاس خالصانه

*عقل برای انسان خیلی مهم است ولی عقل سلیم ،چرا کافران کر وگنگ وگورند؟برای اینکه عقلشان رابرای درک معارف قرار نمی دهند وهوای نفس را فرمانده خود قرار می دهند چون آسان تر است تا اینکه عقل برایشان حکمروایی کند تازه مومنان هم هوای نفس گاهی برآنها غلبه می کند چه رسد به کافران که پناه برخدا به کلی خودرا ازاحکام الهی دور نگه داشته اند.

کسب رزق و روزی حلال و خوردن خوراک حلال برای درک معارف و احکام و عمل کردن به آنها خیلی مهم است و همین اندازه که روزی حلال نصیبمان می شود خدا را شکر کنیم. آخرت خواستیم می د هند دنیا هم خواستیم می دهند ولی وقتی به دنیا رسیدیم گودال دیگری باز می شود یک آرزو که تمام شد آرزوی دیگری سر جای آن است اگر روزیمان حلال باشد باید هزاران بار خدا را شکر کنیم و به دنبال اضافه کردن آن نباشیم و بدانیم که اگر عقلمان را درست به کار ببریم در اجرای اوامر الهی خدای تعالی  تلاش می کنیم.

-۱۷۴¨bÎ) إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ مَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ الْکِتَابِ وَیَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا أُولَئِکَ مَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَلاَ یُکَلِّمُهُمُ اللّهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَلاَ یُزَکِّیهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

ترجمه :آنان که پنهان داشتند آیاتی از کتاب آسمانی را و فروختند آن را به بهای اندک جز آتش  جهنم نصیب آنها نباشد ودرقیامت خدا باآنها سخن نگوید،وازپلیدی عصیان پاک نگرداند ومر آنان راعذابی دردناک خواهد بود.

بی اعتنا به حکم خداوند ،قرآن رابه بهای اندک می فروشد

*فروختن آیات ،ما چطور آیات را می فروشیم؟اگر به خاطر دنیا کلام خدارا کنار بگذاریم ،مثلا یکی به رحمت خدا رفته یک کتابخانه خوبی دارد ،داخل اموالش چند کتاب خوب و چند آب میوه گیری و چیزهای دیگری است ورثه چکار می کنند؟ از میراث چه انتخاب می کنیم ؟کتابهای معرفتی را می فروشیم واموال دنیایی غیر ضروری را انتخاب می کنیم هر وقت با مطالب معنوی آشنا نباشیم پناه بر خدا شاید به جایی برسیم که آیات یعنی دستورات الهی را ندیده بگیریم و برعکس با آشنا شدن بااحکام الهی مراقبه بیشتری نصیب شود ان شاءالله.

آیت الله مرعشی نجفی- رحمه الله علیه-وقتی که انگلیسی ها می خواستند کتابهای معرفتی وغنی دینی ما را بخرند ازغذای خود کم کردند و کارگری هم کردند و نگذاشتند کتابها از ایران خارج شوند آن زمان ایشان عراق تشریف داشتند.

اگر می خواهیم آدم بشویم وآیات را به بهای اندک نفروشیم چکار کنیم؟اول عمل بعد نیت خالص داشته باشیم.

اصحاب کهف چه سختی هایی کشیدند تا گوششان با غیب آشنا شد،مازود طلبکار خداوند می شویم،مثلاهمه ما می گوئیم بچه هایمان رادوست داریم در عمل چطور این دوستی راثابت می کنیم؟شب تا صبح چند دفعه بلندمی شویم وروی فرزند مان رامی پوشانیم که سرما نخورد ؟اگر ائمه را دوست داریم چطور می خواهیم ثابت کنیم؟استقامت داشتن درانجام اوامر خداوندوعمل کردن به گفته های ائمه معصومین (علیهم السلام).

خداوند از عهد گفته اند ؛چه عهدی ؟عهدی که خداوند ا زماگرفته اند؛به دستورات الهی عمل کنیم .ولی با هوای نفس می آییم جلو؛ آیا این ظلم به خودمان نیست؟ظلم به نفس واویلاست، راه خدایی سخت است وشیرین ،استقامت می خواهد خداوند خودشان کمک می کنند.

دو نمونه ازاوامر الهی:

یتیم نوازی:

درباره یتیم- خداوند در قرآن سفارش زیادکرده اندکه -آنهارامانند بچه های خودمان بدانیم مثلا اگر می خواهیم جشن عبادت برای بچه ی خودمان بگیریم بچه های یتیم هم سن بچه مان راهم دعوت کنیم یا در بهزیستی جشن بگیریم وبه این بچه ها محبت واقعی وخالصانه کنیم.

مراسم تدفین:

ما مقلد واقعی نیستیم اعمال دفن میت رابخوانیم که در تحریر الوسیله امام خمینی (قدی سره)نوشته شده است و ببینیم کدام یک از ما مرده هایمان رااینگونه دفن کرده ایم.از مردن می ترسیم در واقع از اعمالمان می ترسیم. فرشتگان جان مارامی گیرند؛فرشته که ترس ندارد،اعمال بد ماترس دارد به خودمان کمک کنیم وهمین طور به دیگران یاد مرگ برایمان شیرین باشد ان شاءالله .مانند شاگردی که داوطلبانه امتحانی رامی گذراند.اوامر خداوند را بخوانیم، بنویسیم ، بشنویم وبه دیگران هم یاد بدهیم.

۱۷۵-أُولَئِکَ الَّذِینَ اشْتَرَوُاْ الضَّلاَلَهَ بِالْهُدَى وَالْعَذَابَ بِالْمَغْفِرَهِ فَمَآ أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ

ترجمه :آنها همان گروهندکه اختیار کردند گمراهی را بجای هدایت وعذاب رابجای آمرزش چقدر بر آتش جهنم سخت جان وپر طاقتند.

عذاب سخت برای گمراهان

خداوند آمرزنده ،مهربان و رحیم هستند اما برای آنها که ضدند می گویند :”چقدربرآتش جهنم سخت جان”هستند.

از کلمه مرده می ترسیم چرا؟چون عمل مان خالصانه نیست. رزمنده خالص روی مین می رود .مثلا بچه ای که درس نخوانده قایم می شود ولی بچه ای که درس خوانده داوطلب می شود؛کمک کنیم به همدیگر، احکام میت بخوانیم به همدیگر هم برسانیم. آداب میت را طبق تحریر الوسیله امام خمینی(ره)اجرا کنیم.آیا ما مقلدهستیم؟کجا مقلدیم؟

۱۷۶-ذَلِکَ بِأَنَّ اللّهَ نَزَّلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِینَ اخْتَلَفُواْ فِی الْکِتَابِ لَفِی شِقَاقٍ بَعِیدٍ

ترجمه:حق این است که خدا کتاب آسمانی رابه راستی فرستاد وگروهی که در آن اختلاف ومکابره کردند در اختلافی دور ازحق خواهند بود.

تدبر درآیات قران وغرق دردریای معرفت الهی

*در آیات قرآن تدبر کنیم ودردریای معرفت الهی غرق شویم. در این کتاب غور کنیم غرق شویم ودردریای معرفت الهی پیش برویم ولی اگر فقط عربی آن خوانده یاحفظ شود چیزی حالیمان نمی شود. در این آیه خداوند می خواهند بگویند که این آیات راست است یک کتاب ششصد صفحه ای معرفتی را مثل کتاب قصه می خوانیم چیزی حالیمان نمی شود وبه خودمان ظلم می کنیم .نام ظالم به نفس آمده است تحقیق کنیم این ظالم به نفس چه کسی است؟کسی که تدبر نکند.

 وقتی به کلمات غیب و ملکوت می رسیم ازروحانی اهل معرفت سئوال کنیم ،دنیائی از معانی کلمات درآنها هست ولی به باطن کل قرآن بیشتر توجه کنیم.

۱۷۷- لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّواْ وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَالْمَلآئِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَالسَّآئِلِینَ وَفِی الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُواْ وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء وَحِینَ الْبَأْسِ أُولَئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ

ترجمه:نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید چه این چیز بی اثری است لیکن نیکوکار کسی است که به خدای عالم وروز قیامت وفرشتگان وکتاب آسمانی وپیغمبران ایمان آردو دارائی خود را درراه دوستی خدابه خویشان ویتیمان وفقیران ورهگذاران وگدایان بدهد ودر آزاد کردن بندگان صرف کندونماز بپا دارد وزکات مال به مستحق برساندوبا هرکه عهد بسته به موقع خودوفا کند ودرکارزار وسختیها صبور وشکیبا باشد وبه وقت رنج وتعب صبر پیشه کند،کسانی که بدین اوصاف آراسته اند آنها به حقیقت راستگویان وآنها پرهیزکارانند.

نیکو کارچه کسی است؟

 *لُب مطالب دراین آیه است؛کامل وجامع، اگر ما همین یک آیه راعملا حفظ کنیم به همه چیز می رسیم ، صفات مؤمن در این آیه گفته شده.مومن دارای صدوسه صفت است. مثلامومن بسیار باتدبر است درتمام امور ،از فکر واندیشه اش استفاده می کند ذاتا در فکر ویاد خداوند است. مومن علم ودانشش زیاد است وهمچنین بسیار بردبار( ببینیم چقدر بردباریم ).مومن خوش برخورد ،در کشمکش سعه صدرش از همه بیشتر است،خنده اش تبسم ،گردهمایی اش برای تعلم ویاد آوری است …

۱۷۸-یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصَاصُ فِی الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِیَ لَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَیْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِکَ تَخْفِیفٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَرَحْمَهٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِکَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِیمٌ

ترجمه:ای اهل ایمان برای شما حکم قصاص کشتگان چنین معین گشت که مرد آزاد درمقابل مرد آزاد ،وبنده را بجای نده وزن رابه زن قصاص توانید کرد وچون صاحب خون بخواهددرگذردازبرادر دینی خود کاری است نیکو،پس دیه رادر کمال خوشنودی ادا کند ودر این حکم تخفیف امر قصاص ورحمت خداوندی است،پس از این دستور هر که سرکشی کند او را عذاب سخت خواهد بود.

قصاص باطنی

*قصاص هم ظاهری دارد وباطنی. اگر کسی به ما حرف بدی زد جواب اورادادیم به عدل عمل کرده ایم ولی خدای تعالی برای کسانی که می خواهند به احکام الهی عمل نمایند ودر راه تزکیه نفس باشند و صفت رحیم وبخشندگی وگذشت وایثار خدای تعالی راذره ای درخودشان پیاده کنند ،می فرمایند :ببخش واز جواب درگذر.

این راه بسیار دقیق وظریف است حتی بخشیدیم وجواب ندادیم ،بالاتر از آن اورا دعا کنیم.



[۱] -تفسیر اثنی عشر/ج۱ص۲۱۶

[۲] -نهج البلاغه حکمت ۴۱۷/مرحوم محمد دشتی

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا