خانه / نمی از باران / تفسیر / چشم و گوش دل باز شود

چشم و گوش دل باز شود

آسمان در شب

چشم و گوش دل باز شود

آنها کَرّند از استماع کلمات حقانی گُنگَند از گفتن کلمه حق کورند از دیدن آیات الهی و انسانهای قدرت ربانی پس آنها از کفر به ایمان باز نمی گردند. (سوره مبارکه بقره ،‌۱۸)

مقصود از کری و گنگی وکوری چیست؟‌

کری و گنگی و کوری”عدم و ملکه “است و درموردی استعمال می شود که محل استعداد دیدن و شنیدن و تکلم نمودن را داشته باشد مثلا سنگ یا جماد دیگر را نمی گویند کور و کر و گنگ است فقط این اوصاف درباره انسان و حیوان صادق آید،‌ انسان و حیوانست که هر گاه قوه شنوایی و بینایی از وی گرفت شود گویند کر و کور است .

و همانطوری که دست قدرت الهی در ابتداء خلق انسان قوه بینایی و شنوایی و باقی قوای طبیعی در وی نهاده که بایستی به مرتبه ظهور و بروز برسد همین طور در باطن وی استعداد قوای روحانی گذاشته که بایستی از قوه به فعل آید و آن کبوتر قدسی روح و روان آدمی به دو بال علم و عمل در جوّ ‌عالم روحانی در پرواز آید و عوالم خلقت را به چشم حقیقت بین خود بنگرد و زمزمه تسبیح و تهلیل قدسیان را به گوش دل خود بشنود و به زبان دل با آنها در راز و نیاز آید.

و ظاهراً مقصود از کَری و کوری و گُنگی در اینجا فقدان ادراکات معنوی است همین طوریکه انسان به چشم سر الوان و اشکال را می نگرد و تمیز می دهد بین آنها و به گوشِ سَر، اصوات و کلمات را می شنود و معانی آن را ادارک می نماید و به زبان اظهار می‌کند آنچه را که در دل خود پنهان نموده همینطور در باطن خود نیز چشم و گوش و قوه بیان دارد چشم دل اگر باز شود موقعیت آن را دارد که آثار حق و نشانه های قدرت او را مشاهده نماید و اگر گوش دل باز شود آن وقت خواهد شنیند که چگونه تمامی موجودات تسبیح و تمجید می نمایند آن فرد ازلی و آن وجود سرمدی را “نیست چیزی مگر اینکه تسبیح می نماید به حمد پروردگار لکن شما ها نمی فهمید تسبیح آنها را”(بنی اسرائیل،‌۴۶) و با آنها همراز می گردد.

ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم                با شما نا محرمان ما خامشیم

و اگر زبان دل باز شود آنچه به چشم و گوش جان شنیده به توسط زبان سر ارائه می دهد و اظهار می نماید.

این است که در اینجا خداوند در مقام بیان حال منافقین و کفار برآمده و به رسول خود خبرمی‌دهد که اینها به کلی قوای باطنی انسانیه خود را از دست داده‌اند و آن استعدادی که خداوند در اصل خلقت آنها نهاده که بایستی در مرتبه ظهور و بروز رسانند به سوء اختیار خود مضمحل و نابود نموده اند و خود را به کلی از آن موهبت الهی محروم گردانیده‌اند و دیگر چشم و گوش و زبان دل آنها کار نمی کند بلکه مفقود الاثر گردیده و در قیامت نیز همینطور وارد محشر می گردند “کسی که در این دنیا کور باطن باشد پس چنین کسی در آخرت نیز کور است، ممکن است کوری آخرت همان کوری دل باشد که به مراتب بسیار بدتر از کوری چشم سر است،‌ و شاید مقصود،‌ هم کوری دل و هم کوری چشم سر باشد که کسانی که در دنیا چشم دلشان کور است در قیامت چشم دل و چشم سر آنها هر دو کور است، ‌این است که فرموده “و اضل سبیلا “‌.

(بانو مجتهده امین،‌مخزن العرفان ج۱،‌ص ۱۴۴

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

رفتن به بالا