خانه / نمی از باران / تفسیر / سعادت و خوشبختی

سعادت و خوشبختی

ستاره باران

 

 

 

 

 

 

سعادت و خوشبختی

الذین یؤمنون بالغیب
یعنی: به حقایقی که از ایشان در پرده غیب پنهان است، ‌ایمان و اعتقاد دارند. ایمان بر دوگونه است:‌ تقلیدی و تحقیقی و گونه دومِ آن نیز به دو صورت است: ‌ایمان تحقیقی استدلالی و ایمان تحقیقی کشفی.
ایمان تحقیقی دارای مراتب سه گانه ‌زیر است:
علم الیقین
و آن ایمانی است که در حد علم و ایمان به غیب متوقف می‌شود.
عین الیقین
و آن، ‌ایمانی است که از حد علم و ایمان به غیب تجاوز کرده و به مرحله شهود حقیقت رسد .
حق الیقین
و آن، ‌ایمانی است که حقیقت و حق، ‌مشهودِ ذاتی مؤمن گردد، ‌همانطور که آدمی به نفس خویش، ‌عالم و متیقّن است.
پیداست که در دو نوع اخیر ایمان،‌ که آدمی در آن مرتبه، به مرحله شهود حقیقت نایل شده است، دیگر غیبی برای او نخواهد بود. که هر چه هست، حضور است و شهود است و در این حال، انسان، ‌دیگر تحت عنوان «مؤمن به غیب» نیست. لیکن نوع نخستین ایمان، ‌یعنی «علم الیقین»‌که ایمان به غیب است، ‌مستلزم اعمال قلبی و تزکیه نفس و از میان بردن میل نسبت به خوشیها و سعادات جسمانی خواهد بود. زیرا که اینها آدمی را از احراز سعادات واقعی و پایدار روحانی و معنوی محروم می‌سازد که گفته‌اند:
سعادت بر سه نوع است: ‌قلبی، بدنی و «آنچه مربوط به بدن» است.
«سعادت قلبی» همان اکتساب معارف و حکم و کمالات علمی و اخلاقی است.
«سعات بدنی» عبارت از تندرستی و قدرت جسم و لذات و شهوات جسمانی و طبیعی است.
«سعادت مربوط به بدنی» عبارت از حصول اموال و اسباب دنیوی است.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: ‌بدانید که ثروت و گشایش مالی یکی از نعمت‌هاست و برتر از آن، ‌نعمت تندرستی و از آن والاتر نعمت تقوای قلوب است. و برای تحصیل این نعمت والا، ‌باید که از دو نعمت نخستین، ‌بوسیله زهد و نماز و ترک لذات و ریاضت بدن، چشم پوشید.
نماز سر سلسله ‌همه ‌عبادات است که اگر آدمی به انجام آن توفیق یابد، ‌به عبادات دیگر نیز بالتبع موفق شده است که: ‌«الصلوه تنهی عن الفحشاء‌ و المنکر»‌ زیرا که نمازگزار بر تن و نفس خویش، مشقت عبادت را تحمیل می‌کند و علاوه باید که با بذل مال و گذشت از این سعادت مادی خارجی که محبوب نفس آدمی است، ‌خود را به زیور زهد بیاراید که انفاق مال گاهی از بذل جان مشکل‌تر می‌نماید، زیرا که بر هر انسان فرض است که نسبت به حفظ جان خویش، ‌دقیق باشد و در این راه، سخاوت به خرج ندهد، در حالی که نسبت به مال، ‌نبایدکه به حدّ ‌انفاق واجب اکتفا کرد،‌ که خداوند فرمود: ‌«و مما رزقنهم ینفقون»
(مأخذ:‌ زندگی‌نامه آیت الله حسنعلی اصفهانی، ‌نشان از بی نشان‌ها، ‌ص۳۵۲‌ )

درباره admin

و ما رأیت منه الا جمیلا... (حضرت زینب علیها السلام)همه جا همچون کوهی استوار خود را آماده کرده تا فرمان مطاع امام زمان خود را انجام دهد و بی دریغ در راه اطاعت او فرمان برداری کند و خدا می داند آن لحظه آخری که برادر را برای رفتن به میدان شهادت بدرقه می کند با چه نیروی عجیبی خو را نگه می دارد و چگونه استقامت و بردباری از خود نشان می دهدکه امام حسین علیه السلام اسراری را به او می گوید ...(نگاهی کوتاه به زندگانی زینب کبری-سید هاشم رسولی محلاتی)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشود

رفتن به بالا